Lav OG etter brygging. "Redde" med spraymalt?

Jeg brygga igår en bitter med forventa OG på mellom 1035 og 1040 et sted.
Dette var første gangen jeg kverna malten selv, og pga grov kverning og feil kalkulering med vannmengde så endte OG på ~1030.
Tenkte at dette ikke gjorde så mye i og med at det skal være en svak øl i utgangspunktet, så jeg tilsatte bare gjæren som vanlig.
Idag begynte jeg å tenke på om det er mulig, og gunstig, å tilsette spraymalt nå etter at gjæringa er startet (kokt med noe vann selvfølgelig) direkte i gjæringsbøtta, eller er faren for infeksjon større enn evt. vinning av operasjonen?

Hvis dette er tilrådelig, så lurte jeg også på hvor mye spraymalt jeg bør tilsette til en batch på 20L for å øke OG fra 1030 til 1035+ ?
 
Går fint å tilsette spraymalt etter gjæringen har starta.

250gr spraymalt vil bumpe OG fra 1.030 til 1.035
 
Du kan nok gjøre det, selv om det vanligste er å korrigere underveis i kokingen for å koke alt samlet. Men ja, hvis du tilsetter 270 gram kokt spraymalt vil du øke til 1.035. Er ikke noen særlig fare for infeksjon om du passer godt på.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2
 
Takker for svar!
Fremgangsmåte vil da være å koke opp 270gr spraymalt med 1L (for mye/lite?) vann, kjøle ned, og tilsette i gjæringskaret?
Skal dette forsiktig røres inn, eller er det bare å forsiktig tømme det i uten røring?
 
skal du koke i 1 liter vann blir totalt volum 21 liter og da bør du bruke 350-ish gram spraymalt
 
Da var "supersafta" tilsatt og rørt forsiktig inn.
Brukt 300g spraymalt til 0.5L vann.
Burde vel komme rundt omkring 1035 da, iallefall nærme nok :)

Takker for råd!
 
"How to brew" har en grei oversikt over OG som oppnås fra 1 ppg (pound per gallon)
av forskjellige typer sukker/søtningsstoffer. Denne tar høyde for gjærbarheten
også.
 
jeg skal i gang med å brygge en stout fra ekstraktsettet til bryggselv (http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-extra-special-stout-3kg)
jeg har brygget dette før men synes det ble litt tynt til å være en stout. "løsningen" for meg denne gang blir å tilsette spraymalt. jeg tenker på ca en pose (500G). det burde øke OG med 0,011 fra 1050 til 1061. er det nok? eller burde jeg ta i mer?

jeg lurer også på om det er slik at jeg alltid bør bruke lys spraymalt eller burde jeg gå for en mørkere type til mørkt øl?
 
Tilbake
Topp