Lav OG på bryggselv pilsner

Hei.
Endte opp med 1.042 på 50 liters brygg i går.
Blandet 5dl vann og ca 900gram med maltekstrakt i vann og kokte dette i 15 minutter. avkjølte og helte oppi gjæringstanken.

Nå, etter ca 8 timer, har ikke gravity økt noe.. Den er fortsatt på 1.042, eller faktisk så har den gått ned til 1.041. Den burde ha gått opp til 1.048-49, i henhold til mine beregninger.

Tar det lang tid før dette blander seg, eller hva kan problemet være?
Kan blandingen ha blitt for tykk, slik at alt bare ligger i bunn av den koniske tanken?
I så fall, kan jeg tappe ut 5-10 liter i sterilisert beholder, også helle inn i toppen igjen?
 
Sist redigert:
Nå har det gått 24 timer siden jeg helte oppi.. Fortsatt ikke høyere gravity. Synes dette er veldig rart. Noen som vet hvor lang tid dette burde ta?
 
Nå har det gått 24 timer siden jeg helte oppi.. Fortsatt ikke høyere gravity. Synes dette er veldig rart. Noen som vet hvor lang tid dette burde ta?
Jeg ville vel egentlig ikke forventa å se noe høyere gravity. Det er gjær oppi der, sant?
 
Jeg ville vel egentlig ikke forventa å se noe høyere gravity. Det er gjær oppi der, sant?
Det er gjær oppi ja. 4x tørrgjør.
Skulle tro at gravity burde gå opp når man brått heller oppi 850-900gr sirup med spraymalt og vann? Det er vel ikke slik at gjæren utnytter det så raskt. Men kanskje blandeprosessen går såpass slow at gjæren spiser opp fortløpende?

Jeg skal gjære på 10,13,17 og 19 grader, basert på hvor langt gjæringsprosessen har kommet. Ref https://www.bryggselv.no/blogg/beste-metoden-gjaering-lager/

Er da safe å anta at jeg kan gå ut ifra en OG på 1.048?
Skal øke temp når 50% av gjæringsforløpet er unnagjort.
 
Det er gjær oppi ja. 4x tørrgjør.
Skulle tro at gravity burde gå opp når man brått heller oppi 850-900gr sirup med spraymalt og vann? Det er vel ikke slik at gjæren utnytter det så raskt. Men kanskje blandeprosessen går såpass slow at gjæren spiser opp fortløpende?

Jeg skal gjære på 10,13,17 og 19 grader, basert på hvor langt gjæringsprosessen har kommet. Ref https://www.bryggselv.no/blogg/beste-metoden-gjaering-lager/

Er da safe å anta at jeg kan gå ut ifra en OG på 1.048?
Skal øke temp når 50% av gjæringsforløpet er unnagjort.
Jeg regner med at det ikke blanda seg noe særlig, og så spiser gjæren det fortløpende. Resultatet blir nok det samme som om du hadde rørt det inn. Gjæra spiser uansett.
 
Tilbake
Topp