Lav OG på porter, hva kan jeg vente av smak?

knutrw

Norbrygg-medlem
Jeg brygget en porter på søndag som jeg syns jeg fikk for lav OG på. Target var 1072, og etter at jeg var ferdig å koke vørteren målte jeg 1068, men det var ca 1l unna target mengde (12l). Jeg tilsatte siste literen med vann og kom da ned i 1060. Jeg valgte å bare sette i gang gjæringen. Jeg har en del ting jeg vil prøve ut ift selve bryggeprosessen, men det jeg egentlig lurer på nå er hva jeg kan forvente meg av smaken. Vil en lavere OG gjøre den tørrere? Vil den smake mindre? Er det andre ting som blir påvirket?
 
Når du "vanner" ut ferdig kokt vørter for å treffe rett liter antall så er det Først og fremst bitterheten som det går utover, men så lenge dette ikke er en familie oppskrift som du har brygget mange ganger ( og som mange vet hvordan smaker)så tror jeg ikke du skal bekymre deg for det.
Min erfaring med utvanning er at jeg syns spesialmalten trer mer frem i smakbildet, og at den kan miste litt kompleksitet.. Neste gang du brygger så hadde jeg fokusert mer på å komme nærmest mulig oppgitt OG, enn antall liter. Så kan du heller justere bryggerioppsettet ditt og oppskrifter etter som du lærer utstyret ditt åkjenne til alt stemmer.
Det er slik som gir erfaring...

Så til slutt å kan det være en ide å huske på at det er vi som lager vørteren og Gjæren som lager ølet.., Så hvordan den endelige smaken blir, er mest opp til: gjær, gjærmengde, oksidering av vørter og gjæringstemp..

PS: Blir det ikke helt bra, så hadde jeg sagt at det var en test for å prøve noe nytt.. ;D
 
Bernts skrev:
Når du "vanner" ut ferdig kokt vørter for å treffe rett liter antall så er det Først og fremst bitterheten som det går utover, men så lenge dette ikke er en familie oppskrift som du har brygget mange ganger ( og som mange vet hvordan smaker)så tror jeg ikke du skal bekymre deg for det.
Min erfaring med utvanning er at jeg syns spesialmalten trer mer frem i smakbildet, og at den kan miste litt kompleksitet.. Neste gang du brygger så hadde jeg fokusert mer på å komme nærmest mulig oppgitt OG, enn antall liter. Så kan du heller justere bryggerioppsettet ditt og oppskrifter etter som du lærer utstyret ditt åkjenne til alt stemmer.
Det er slik som gir erfaring...

Så til slutt å kan det være en idé å huske på at det er vi som lager vørteren og Gjæren som lager ølet.., Så hvordan den endelige smaken blir, er mest opp til: gjær, gjærmengde, oksidering av vørter og gjæringstemp..

PS: Blir det ikke helt bra, så hadde jeg sagt at det var en test for å prøve noe nytt.. ;D

Ok, takk for info! Hva skjer egentlig om man ikke har nok gjær i? Vil det ikke bare ta lenger tid? Jeg er dog ikke redd for gjærmengden i dette tilfellet, brukte en pakke med Safale-US05 som skulle være mer enn nok.
 
Jo det vil ta lenger tid før det begynner å gjære, og du kan få uønskede smaks profiler på ølet ditt(estere, fenoler, hjemmebrygget smak).
Men i ditt tilfelle er du nok godt innenfor..
 
Tilbake
Topp