Lav OG på stout(Guinness klone)

gle1

Norbrygg-medlem
Fikk en liten overraskelse når jeg målte OG´en. Treffer som regel ganske greit innafor +/- 2 poeng. Brygger som regel med veldig lite spesialmalt. Idag bomma jeg med hele 8 poeng på en Guinness klone med relativt mye spesialmalt og flaket bygg(1kg flaket, 0,5kg røstet og 3,5kg pale). Beersmith sier OG 1044 med 70% eff, jeg fikk 1036. Noen som har vært borti lignende?
 
Skyllinga gikk som vanlig. Brygger på en BB30, så heller over vann med gjevne mellomrom når jeg skyller. Mesket på 66 grader i 60min.
 
Skyllinga gikk som vanlig. Brygger på en BB30, så heller over vann med gjevne mellomrom når jeg skyller. Mesket på 66 grader i 60min.

Du har en solid andel råstoff uten enzymer der, men det skulle egentlig ikke by på problemer. Det er normal mengde for dette ølet. Men det hadde nok ikke skadet å forlenge mesketida på 66 grader noe. Et kvarter på 45-50 grader hadde også vært en ide.

Mulig det valsede bygget kan ha gjort noe med skyllinga? (Kanalisering.)
 
Siste gang jeg brygget "Guinness" så var 4 av 12,7 kilo flaket bygg, 1,3 kilo roasted barley, samt noe krystallmalt. Gav normalt utbytte.
 
Du har en solid andel råstoff uten enzymer der, men det skulle egentlig ikke by på problemer. Det er normal mengde for dette ølet. Men det hadde nok ikke skadet å forlenge mesketida på 66 grader noe. Et kvarter på 45-50 grader hadde også vært en ide.

Mulig det valsede bygget kan ha gjort noe med skyllinga? (Kanalisering.)
Hvis mengden malt uten enzymer ikke har noe å si på utbytte, så er det vel gjerne skyllingen som er årsaken. Er det kanskje mulig å få opp alkoholprosenten noe ved å tilsette sukker etter stormgjæringen? Hvis den treffer FG på 1006, så er den på nesten 4%, så det er ikke helt krise. Men det er litt lavt.
 
Hvis mengden malt uten enzymer ikke har noe å si på utbytte, så er det vel gjerne skyllingen som er årsaken. Er det kanskje mulig å få opp alkoholprosenten noe ved å tilsette sukker etter stormgjæringen? Hvis den treffer FG på 1006, så er den på nesten 4%, så det er ikke helt krise. Men det er litt lavt.

Sukkeret vil ødelegge balansen i ølet; du får mindre smak og mer alkohol. Om du får en dry stout like under 4%, så er du jo omtrent der du skal være. Guinness er et drikkbart øl ("session beer") på 4,1%.

Når du har et litt svakere øl kan du drikke mer øl - og mer øl er mer glede:). (Resonnementet kan drives for langt:confused:!)

edit: Bør vel modifisere dette litt. Du får jo ikke tynnet ut ølet, så det blir ikke mindre smak sånn direkte, men sukkeret tilfører ikke smak, bare alkohol. Det som skjer er at du "tørker ut" ølet, og det tror jeg vil oppleves som feil. Det blir jo sikkert tørt nok uten tilsetningen av sukker.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp