Lav OG

Hei :)
Utstyr; bb30.
Sett: all grain Weisbeer fra bryggselv.
Dette er vårt brygg nummer 2.
Denne gangen gikk alt etter plan, men litt usikker på resultatet.
Varmet opp 24 liter til 70 grader. Hadde i kornet og temp falt til 68 grader. Mesket uten pumpe i 60 minutter. Så på pumpe i 30 minutter. Stabil temp under hele meske perioden.
Økte til 78 grader, 10 min utmesking.
Løftet opp meskekaret og skyller med 12 liter vann 78 grader. Rant fort gjennom så det tok ca 10 minutter.
Endte opp med 31 liter og en sg på 1.030 kokte ned i 3 timer og endte til slutt opp med 22 liter i bøtta, OG på 1.042.
Målet var OG på 1.050.
Skjønner ikke helt hva vi gjorde galt. Målte sg på vannet som var igjen i mesken (fikk ut de siste dråpene i en kjele ved siden av), men det lå helt nede på 1.020 så det var ikke mye sukker igjen der heller tror jeg.
Tanker?
 
Hvis oppskriften sier en effektivitet som er høyere enn det som er oppnåelig i bryggeriet ditt så må du bruke mer malt.

Dette er det første jeg ville sett på, og så sett på prosessen hvis det viser seg at effektiviteten i oppskriften er oppnåelig i ditt oppsett.
 
Hmmmm ,ikke at jeg er en proff akkurat. Kanskje dere skulle sirkulert litt mere i starten? Jeg brygga en kølch i dag. OG skulle vært mellom 50-55. Fikk en OG på 48. Er egentlig happy med det. Vil ikke ha den så sterk.
Mulig at derer var litt kjappe under utmeskingen. Ta det litt mere piano. Men det går an å leve med å ligge litt under stipulert OG.
Det blir godt øl alikevel er min erfaring.
 
Tror det kan være et spor i temperaturene dine. Du skriver at dere varmet opp til 70 grader, hadde i maltet, og målte 68 grader. Hvis det er tilfelle, så har dere ikke rørt godt nok. Når jeg bruker 24 liter, varmer jeg opp til 72 grader og ender på ca 66 grader etter innmesk. Maltet har da romtemperatur. I en BB30 er god røring alfa og omega.
 
Hei :)
Takk for svar.
Tror at bb30 bør kunne ha mulighet for utbyttet, siden det er samme firma som selger settene.
Tenker som det foreslås å være ivrigere på røringen gjennom hele meske prosessen, eventuelt kjøre sirkulasjonspumpa under.
Forsåvidt ikke noe stress, men greit med minimum 4,5 % i ølen.
God helg!
 
Syns ikke jeg gjør noe hokus-pokus, men ender normalt 0,003 - 0,006 over oppskriftens OG.
Sirkulerer 4-5 liter 3-4 ganger i løpet av en time, men har erfart at det egentlig holder med sirkulasjon de første 10 minuttene,
og så skylle med 14-18 liter over en time. (Noe av hemmeligheten ligger nok her ;) ). Måler SG på skyllevannet, og tar røret over i en annen kasserolle etter å ha skylt ca 12 liter. Fortsetter å skylle, men måler SG slik at skyllevørteren holder SG>1,010.
(Skyller ca 8 dl av gangen og lar det renne gjennom før neste øse helles over.)
På pilsbrygg må jeg vanne ut med to-tre liter vann etter kok for å holde ABV<5 (noe som er ønskelig for meg...:))

Brygger på BB30 og prøver å bruke akkurat nok vann i mesken.
 
Har en brattberg gen2, og fikk heller ikke opp OG til ønskelig verdi. Er heller ingen ekspert på dette. Leste meg litt opp her på forumet og fant ut at jeg måtte røre i mesken etter en tid. Siste brygg, en pale ale, skulle mesketemperaturen være 66 grader, traff den fint. Rørte godt ut og lot mesken stå i ro i25 min. Rørte så i mesken og sirkulerte i 15 min. Ny omrøring og påfølgende sirkulering til timen var gått. 78 grader utmesk, skylling og koking i en time gav meg en OG 1048 og 25 liter etter kok og kjøling, 23 liter i gjæringsbøtta. Alt var slik oppskriften sa det skulle være. Effektiviteten økte fra 68% til 75% i forhold til de tidligere bryggene jeg hadde gjort med Brattbergen. Dette funket for meg, kanskje verdt å prøve.
 
Takk :) blir mer flittig bruk røre ausa neste runde :)
Når dere skyller, greier dere å holde kornet dekket med vann gjennom hele prosessen? Regner med at dere har meskekaret oppe av kjelen?
 
Jeg rører ikke så kraftig om, men drar igjennom noen runder. Jeg har montert en talje i taket slik at jeg kan foreta en gradvis heving av maltrøret. Bratbergen har et system for trinnløs heving, men jeg benytter talje. Det er vanskelig å holde maltsenga dekket med vann, men jeg har noen ganger lagt et fat med bunnen opp ned i bunnen av maltrøret for å dekke det meste av hullene i bunnen. Dermed har jeg klart å holde en langsom sirkulasjon og skylling. Gjorde ikke dette i mitt siste brygg, rørte kun i mesken, og oppnådde samme effektivitet. Her må man bare prøve seg frem. Fatet må ikke være for stort slik at man risikerer at det er for lite åpninger og dermed stuckmash.
 
Hvis dere stadig bommer på OG og kommer litt under, så bare smell i et kilo ekstra med basemalt for eksempel, så bør det gå fint. Det koster basically 20 kr ekstra, så ikke noe skummelt rent økonomisk. Jeg gjør dette når jeg brygger BIAB for å kompensere for litt lavere effektivitet enn oppskriftene som regel tilsier. Klart jeg kan gå all in på å forsøke å få opp effektiviteten, men i bunn og grunn er jeg ikke spesielt bekymret for den 20 kroningen ekstra ;)
 
Er enig i at det bare er å justere seg inn med maltmengden, men så er det jo artig å eksperimentere. Man lærer så lenge man brygger :).
 
Tilbake
Topp