LAV OG

Torbjørn Aasen

Norbrygg-medlem
Hei
Jeg har lagd en PAle Ale som jeg fikk en OG på 1040
I følge oppskriften skulle den være mellon 1050 og 1055

Noen som kan forklare meg hva jeg har gjort galt??
 
Tviler litt på det. Det bli bare tipping hvis man skal prøve å svare nå.
Du må komme med (mest mulig) info om hva du har brukt/gjort.
 
Jeg har fulgt oppskriften som står på pakka som jeg bestilte fra Ølbrygging.no
Jeg bruker en BB30.v3
Har vært øye med temperaturer skylling.
Det eneste jeg muligens har bomma litt på er mengden med skyllevann.
det kom over max merket når alt fikk rent i mellom.
Dette er mitt 6. brygg så jeg føler meg ikke trygg på dette ennå.
 
Du må læres deg å kjenne ditt brygge oppsett . Justere forventa OG i forholde til den meske efiktiviteten du normalt har på ditt oppsett. Du vil etter kvart får justert efiktiviteten din. Oss har brygga siden jula 2011. Det me ser er at kvar gang med gjer forandringer i brygge oppsettet eller metoden påvirker dette vår effektivitet.
Så lær deg ditt oppsett.


Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Du må læres deg å kjenne ditt brygge oppsett . Justere forventa OG i forholde til den meske efiktiviteten du normalt har på ditt oppsett. Du vil etter kvart får justert efiktiviteten din. Oss har brygga siden jula 2011. Det me ser er at kvar gang med gjer forandringer i brygge oppsettet eller metoden påvirker dette vår effektivitet.
Så lær deg ditt oppsett.


Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
Takk for svar....
 
Jeg er ingen ekspert men det kan lønne seg å ha en utmesk på 77-78 grader og deretter skylle med vann på 78 grader. Har du gjort dette? Har du truffet OG PÅ de andre bryggene dine?
 
Andre BB30 brukere må våkne :)
Det er vel en tråd eller to hvor brygging med denne diskuteres.
Kanskje har de brukt tilsvarende ølsett også.
 
Andre BB30 brukere må våkne :)
Det er vel en tråd eller to hvor brygging med denne diskuteres.
Kanskje har de brukt tilsvarende ølsett også.
Ja det stemmer. Har truffet og rimelig nøyaktig også. Selv syns jeg termostatets inn og utslag et litt for mange grader. Snakker da 4-5 grader
 
I ferdigsettene forutsettes det ganske høy meskeeffektivitet, noe som kan være vanskelig å oppnå for en fersk brygger. Det er derfor viktig at en vet hva som er forutsatt, og at man har et bryggeprogram ala Beersmith som man kan legge inn ingrediensene og parameter for sitt system (noe som tar noen brygg for å bli kjent med). Min erfaring med komplettmaskin (Bratberg) er at man også må meske noe lengre for å få brukbar effektivitet (typisk 75-90min). Hvor mange liter ble det etter kok (altså I kjelen og ikke I bøtta) og hvor mye sa oppskriften?
 
Jeg har bare to brygg under beltet, og begge ble brygget med BB30 v3. På begge bryggene fikk jeg ca. forventet OG (1.062 ved forventet 1.060-1.065 og 1.065 ved forventet 1.065-1.070) ved å kombinere bruksanvisningen til BB30 (vannmengde og skylletid) og fremgangsmåten som ble oppgitt på maltblandingen (meske- og koketid).
 
Jeg har bare to brygg under beltet, og begge ble brygget med BB30 v3. På begge bryggene fikk jeg ca. forventet OG (1.062 ved forventet 1.060-1.065 og 1.065 ved forventet 1.065-1.070) ved å kombinere bruksanvisningen til BB30 (vannmengde og skylletid) og fremgangsmåten som ble oppgitt på maltblandingen (meske- og koketid).
Ser av bruksanvisningen av det skal resirkuleres I ca 80min etter mesking (70min) ifm utmesk (80gr). Dette steget ser ut til å være typisk for kompaktbryggerne. Hopper man over dette vil det sannsyligvis ende opp med lav OG...
 
Hvordan skyller dere på BB30? Varmere dere opp antall liter vann og heller over silkaret i oppreist stilling, for å så sirkulere i 80min?
 
Sirkulere først I 80 min mens man varmer opp til utmesk. Dette steget kan vel kalles Utmesk/resirkulering, etter dette så hever man silkaret og foretar Skyllingen med rent oppvarmet vann....
 
Tilbake
Topp