Lav utgjæring på APA

Hei!

Brygget for en uke siden 19l APA med OG 1.060.
Brukte 4 kg pale malt og 1kg Caramunich 3(140-160ebc) og 100ml fersk Wyeast 1272  slurry.

Det virker som om gjæringen har stoppet opp ved rundt 1.020 (er et plopp i gjærlåsen ca hver time). Er dette fordi det er for mye ugjærbart sukker fra caramunichmalten, eller er det gjæren min som er slapp?

Takk for svar!

mvh
Thomas
 
Du sier ikke noe om mesketemperatur, det er jo ganske essensielt. Eventuelt sjekk termometer.

Litt mye Caramunich, ja.

Hvis du er redd for at gjæren har stoppet opp uten at alt gjærbart sukker er brukt opp kan du ta ut en prøve fra brygget, tilsette maltekstrakt, hvis gjæringen i prøven tiltar er gjæren OK, du kan da anta at ikke gjærbart sukker i brygget ditt er årsaken til FG =1.020.
Hvis gjæringen ikke tar seg opp i prøven er det ett elle annet som gjør at gjæren ikke vil mer.

Kan jo se om du finner noen flere tips her:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5088.0.html
 
Det ble mesket i 90min på 67 grader som sank til 66.
Skal prøve den testen. Må jeg koke maltekstrakten eller kan jeg bare dumpe f.eks. 15-20g DME i 0,5l av ølet?
 
Gi den ett oppkok for å ta livet av alt som måtte finnes av levende organismer, trengs bare noen minutter.
 
Har da fullført forced ferment testen!

Fikk FG på 1.013, dette er lavere enn i orginalvørteren, men jeg har jo tilsatt 2dl "ny vørter" med OG 1.040 til 2dl øl så regner med at gjæren ikke er dårlig, og at det er caramunich malten som har foresaket den lave FGen.
 
Som du sier: gjæren er hvertfall OK. 
Du kunne jo for moro skyld sjekket at pH i ølet ikke er for lavt for gjæren, men regner det som lite sannsynlig.
Med så pass mye Caramunich kunne vi omtrent trukket konklusjonen med en gang, personlig synes jeg det likevell er
interessant å få verifisert mistanken.
 
Har en pils som tilsynelatende stoppet opp på 1025.  :attevar:
Mesket på 67 grader. og gjæret på 10 til12 grader.
Iriterende da ølet smaker nydelig.
Hvilke faktorer kan føre til at gjæringen stopper opp?
 
Trond.A skrev:
Har en pils som tilsynelatende stoppet opp på 1025.  :attevar:
Mesket på 67 grader. og gjæret på 10 til12 grader.
Iriterende da ølet smaker nydelig.
Hvilke faktorer kan føre til at gjæringen stopper opp?

Ja, jeg har jo klattet i sammen denne artikkelen: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5088.0.html

Men det finnes sikkert andre årsaker også, artikkelen er vel mer tenkt som ett lite spark i ræven for å komme i gang med
analyse av problemet. (Ment på en positiv måte.... :yes:)
Har ikke fått så mange innspill etter at jeg la ut den artikkelen, kunne jo vært greit å puttet inn andres erfaringer der også.

Uansett, håper du finner ut av det for det er jo slik man lærer.  :skitbra:
 
Espen Unnvik skrev:
Trond.A skrev:
Har en pils som tilsynelatende stoppet opp på 1025.  :attevar:
Mesket på 67 grader. og gjæret på 10 til12 grader.
Iriterende da ølet smaker nydelig.
Hvilke faktorer kan føre til at gjæringen stopper opp?

Ja, jeg har jo klattet i sammen denne artikkelen: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5088.0.html

Men det finnes sikkert andre årsaker også, artikkelen er vel mer tenkt som ett lite spark i ræven for å komme i gang med
analyse av problemet. (Ment på en positiv måte.... :yes:)
Har ikke fått så mange innspill etter at jeg la ut den artikkelen, kunne jo vært greit å puttet inn andres erfaringer der også.

Uansett, håper du finner ut av det for det er jo slik man lærer.  :skitbra:

Artikkelen er fin den, gir gode "feilsøkingtips" for å ha mogelegheiten til å finne ut kva som faktisk er grunnen til at gjæren parkerar tøflene i alt for ung alder. Thumbs up!
 
Tilbake
Topp