Lav utgjæring på skotsk 80 shilling

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Vi har brygget en skotsk 80 shillings øl tre ganger. Det blir et kjempegodt øl, men vi kommer ikke så langt ned som oppskriften sier. Vi skal etter oppskriften havne på 1,015. Har lagt oppskriften inn i brewersfriend og da mener den vi skal havne på 1,013. Det laveste vi har vært på denne er 1,018- 19. Siste gang tok jeg ute en prøve og ristet denne og lot den stå et par dager varmt som en forced ferment test. Den gikk ikke ned. Vi har riktignok ikke brukt den anbefalte gjæra, men vi har brukt us05 og M79 Burton. Hva kan det komme av at vi ikke treffer? Har god kontroll på meskingen og gjærmengde samt at vi tilsetter oksygen.

oppskrift 80 sh.jpg
 
Gjæren kan jo være en årsak.
Men jeg ville beholdt den gjæren dere vanligvis bruker og så prøvd å meske 2 grader lavere for å se om dere får større andel sukkerarter som gjæren klarer å spise.

Treffer dere forventet utgjæringsgrad på andre øl?
 
Gjæren kan jo være en årsak.
Men jeg ville beholdt den gjæren dere vanligvis bruker og så prøvd å meske 2 grader lavere for å se om dere får større andel sukkerarter som gjæren klarer å spise.

Treffer dere forventet utgjæringsgrad på andre øl?
Ja har ikke problemer med andre øl med forventet utgjæringsgrad. Denne mesket vi på 70 grader første gangen. Da stoppet den på 1,021 ca. Da hadde vi ikke tilgang til oksygen. Neste gang mesket vi på 68 grader. Da kom vi like under 1,020. Nå siste gangen mesket vi på ca 69 og tilsatte oksygen, og da kom vi ned på 1,018. Vi er egentlig fornøyd med ølet slik det er nå, men det hadde vært greit å vite hva som er årsaken.
 
Hvor høyt mesker dere på andre øl der dere får forventet utgjæring?
68-70 grader er jo i øvre del av meskeområdet.
 
Det er bare så enkelt at kart og terreng ikke stemmer. Prøv å mesk lavere. Noen øl må meskes lavere/høyere for å få "riktig" utgjæring. Hvis du ikke visste hva FG i bryggeriet som hadde skrevet oppskriften var så ville det ikke vært noe problem ;)
 
Vi følger jo stort sett oppskriftene på de øl vi lager. Nå sist et hveteøl på 67 grader. Vi har Rims og sirkulasjon, så føler vi har grei kontroll på mesketemperaturen.
 
Det er bare så enkelt at kart og terreng ikke stemmer. Prøv å mesk lavere. Noen øl må meskes lavere/høyere for å få "riktig" utgjæring. Hvis du ikke visste hva FG i bryggeriet som hadde skrevet oppskriften var så ville det ikke vært noe problem ;)

Var egentlig det jeg regnet med. Når det står oppgitt 70 grader i boka, så blir man gjerne litt opphengt i det, og lurer på om man gjør noe feil. :) Kanskje prøve skotsk gjær som står i oppskriften neste gang.
 
Treffer dere på OG, da?

Det er uansett litt pussig. US-05 burde gjære den lenger ned enn originalgjæren.
 
Hva er OG og utgjæringsprosent her? Du vil jo få lav utgjæringsprosent når du mesker på 70. Sjøl har jeg fått 63 og 65% de to siste gangene jeg har brygget scottish 70/. OG 1.044, FG 1.016 og 1.015, ABV 3,7 og 3,8%. Jeg har brukt Wyeast1318, som gir relativt dårlig utgjæring. (Er klar over at den ikke er "riktig", men jeg liker den. Har brukt WLP028, også, med 65% utgjæring.)

4,9% er forresten langt over BJCP-grensa for Scottish 80/. Scottish skal vel være et alkoholsvakt øl?
 
Jeg har brygga denne sjøl og stussa veldig på mesketemperaturen som var oppgitt. Mesket på 66 grader, og med 1728 endte FG opp på 1.012. Jeg tror nok de har bomma litt med den mesketemperaturen i oppskriften. Selv 1.015 er litt lavt for en mesketemp på 70.
 
Hva er OG og utgjæringsprosent her? Du vil jo få lav utgjæringsprosent når du mesker på 70. Sjøl har jeg fått 63 og 65% de to siste gangene jeg har brygget scottish 70/. OG 1.044, FG 1.016 og 1.015, ABV 3,7 og 3,8%. Jeg har brukt Wyeast1318, som gir relativt dårlig utgjæring. (Er klar over at den ikke er "riktig", men jeg liker den. Har brukt WLP028, også, med 65% utgjæring.)

4,9% er forresten langt over BJCP-grensa for Scottish 80/. Scottish skal vel være et alkoholsvakt øl?
OG var på 1,052 med FG på 1,020 får vi utgjæring på 61 prosent. Med 1,018 65 prosent
BJCP-grensa angir maks 5 prosent for skotsk 80 shilling.
 
Jeg har brygga denne sjøl og stussa veldig på mesketemperaturen som var oppgitt. Mesket på 66 grader, og med 1728 endte FG opp på 1.012. Jeg tror nok de har bomma litt med den mesketemperaturen i oppskriften. Selv 1.015 er litt lavt for en mesketemp på 70.
Ser at denne artikkelen også opererer med mesketemperatur på 70 grader. http://byo.com/hops/item/718-great-scot

Oppskriften som vi brukte angir 160 fahrenheit som faktisk er 71 grader.
 
OG var på 1,052 med FG på 1,020 får vi utgjæring på 61 prosent. Med 1,018 65 prosent
BJCP-grensa angir maks 5 prosent for skotsk 80 shilling.

hehe - takk for korrigeringa der. Jeg har blingsa, og sett på ABW-grensa i den kjekke tabellen på s.123 i Brewing Classical Styles. Har alltid synes det har vært litt merkelig:p. Grensa er forresten hevet til 6% i 2015-utgaven av BJCP, som jeg fikk sjekket opp samtidig:).

Dermed stemmer kartet med terrenget. Har ikke helt fått skjøtt sammen Belhaven med denne inndelingen:confused:.

Jeg har brygga denne sjøl og stussa veldig på mesketemperaturen som var oppgitt. Mesket på 66 grader, og med 1728 endte FG opp på 1.012. Jeg tror nok de har bomma litt med den mesketemperaturen i oppskriften. Selv 1.015 er litt lavt for en mesketemp på 70.

Jeg tror nok mesketemperaturen er riktig. Oppskriften i BCS, som jeg bruker, angir også 70 grader, og Gordon Strong oppgir 69 grader i Modern Homebrew Recipes. 70 grader stemmer så vidt jeg vet med den historiske praksisen, også. Det interessante er jo at ølet slett ikke får noe søtt preg, som en kanskje skulle tro, sjøl ikke når jeg bruker 1318. Effekten du oppnår, er at et øl på under 4% ikke virker tynt.

Skal du brygge dette ølet historisk riktig, skal du forresten sørge for at kokeprosessen skaper noe karamellisering. (S.127 i BCS.) Den oppskriften jeg bruker (s.125/126) kompenserer i stedet med flere typer spesialmalt. Oppskriften på s.127 har bare pale malt og røstet bygg av det svarteste slaget (85gr).
 
Jeg tror dette MÅ ha med meskingen å gjøre. Jeg mesket også en øl nylig ved rundt 70 grader på termometeret (probe i kjelen). Men her kan det jo være variasjoner i kjelen, og kanskje varmere enn ønskelig nær bunnen, for eksempel. Mitt øl har OG på rundt 1070 og gjæres med Sigmund's Voss Kveik. I skrivende stund ser det ut til å stabilisere ved SG på 1024, mens beregningen i bryggeprogrammet (som ikke tar hensyn til mesketemp) sier forventet FG på 1012 med OG på 1067 (jeg ligger en tanke høyere, altså, men ikke nok for FG på 1024)
 
Sist redigert:
Zainasheff oppgir forresten henholdsvis 63 og 65% utgjæring på de to oppskriftene sine for en 70/ - med wlp001/US-05 som gjær.
 
Jeg tror dette MÅ ha med meskingen å gjøre. Jeg mesket også en øl nylig ved rundt 70 grader på termometeret (probe i kjelen). Men her kan det jo være variasjoner i kjelen, og kanskje varmere enn ønskelig nær bunnen, for eksempel. Mitt øl har OG på rundt 1070 og gjæres med kveik. I skrivende stund ser det ut til å stabilisere ved SG på 1024, mens beregningen i bryggeprogrammet (som ikke tar hensyn til mesketemp) sier forventet FG på 1012 med OG på 1067 (jeg ligger en tanke høyere, altså, men ikke nok for FG på 1024)

Enig, det må ha med meskingen å gjøre. Om du begynner litt lavere eller litt høyere enn 70 grader, vil det antakelig gi noe utslag. Dessuten spiller tida en rolle. Jeg bruker nok gjerne mer enn en time.
 
Jeg tror jeg startet litt over 70 grader, faktisk og lot den jobbe seg ned (skrudde av varmen og ver vel nede i 68 grader underveis). Med utmesk så tror jeg at meskingen tok rundt 75 minutter. Så kom skylling i tillegg til det igjen.
 
Bruker brewersfriend og Fg blir endret ved endret mesketemperatur. Er ellers helt enig med Finn Berger at man får et øl som absolutt ikke er tynt selv om det er under 4 prosent. Dette ølet var en stor positiv overraskelse. Eneste grunnen til at vi brygget det i utgangspunktet var at vi skulle teste bryggeriet med full mengde. Da fant vi et øl som var billig å brygge i tilfelle noe gikk galt. Da dukket dette ølet opp. :)
 
Tilbake
Topp