Lavkarbo øl.

Først, takk for mye god info.
Er det noen som vet om det er mulig å brygge et ekstrakt lav karbo øl?
I så fall hadde jeg satt stor pris på et oppskriftsforslag.
 
Jan-Yngve skrev:
Først, takk for mye god info.
Er det noen som vet om det er mulig å brygge et ekstrakt lav karbo øl?
I så fall hadde jeg satt stor pris på et oppskriftsforslag.

finn en øloppskrift du liker og reduser ekstraktmengden, men behold volumet.

evt. Bruk sukker istedenfor ekstrakt for å gjære lengst mulig ned. Alkoholen blir jo også til kalorier, men ikke like mye (tipper jeg siden man må bryte ned alkoholen og da går det vekk litt energi)

Tror dog ikke at effekten blir så voldsomt stor.
 
Alternativt så kan du finne et ekstrakt som gjærer lengst mulig ned, da får du alkoholinnholdet, men mindre smak og litt mindre kalorier sammenlignet med et annet øl med samme alkoholinnhold med vanlig ekstrakt. Om det er forskjell mellom ulike typer ekstrakt med tanke på utgjæring vet jeg ikke.
 
St.Bjørnar skrev:
Alternativt så kan du finne et ekstrakt som gjærer lengst mulig ned, da får du alkoholinnholdet, men mindre smak og litt mindre kalorier sammenlignet med et annet øl med samme alkoholinnhold med vanlig ekstrakt. Om det er forskjell mellom ulike typer ekstrakt med tanke på utgjæring vet jeg ikke.

leste en gang på homebrewtalk at du kunne tilsette noen enzymer for å mest mulig utgjæring. De kalte det beano (alpha galactosidase), men vet ikke om du får tak i det i Norge. (kanskje pilsner enzymene de har hos petit ville kunne virke også, selv om det er en annen type enzym?)

Får du til en ikke altfor illesmakende infeksjon, så vil jo du også få gjæret ned så mye som mulig
 
Øl er en drikk (døh...) som balanserer bitterhet mot sødme. Bitterheta kommer, som kjent, fra humla og sødmen er den resten av sukker som er i ølet, altså karbohydratene. Lager du et lavkarboøl har du mindre sødme og må derfor også ha mindre bitterhet, eller sagt på en annen måte et tynt og kjedelig øl.

Det finnes mange gode drikker med lite karbohydrater (vann, for eksempel), men øl er ikke en av dem.
 
Takk for svar og gode råd.
Jeg forstår at man må kompromisse på smak vs. karbo. Jeg ser at Ringnes (FY!) og andre bryggerier lager lavkarbo øl. De har en noe lavere alkoholstyrke ca. 4,1% og smaker ikke all verden. Hver halvliter inneholder mindre enn 5 karbohydrater vs. 10-15 i vanlig øl. Det hadde vært interessant om noen visste hva de gjorde for å redusere karbo innholdet såpass, men forsatt ha en ok alkoholprosent og "ok" smak.
Hvis bryggingen kunne la seg gjøre av en ikke alt for erfaren ekstrakt brygger-meg selv, vil jeg tro at brygget ville blitt bedre enn Ringnes sitt.
 
Jan-Yngve skrev:
Jeg forstår at man må kompromisse på smak vs. karbo. Jeg ser at Ringnes (FY!) og andre bryggerier lager lavkarbo øl. De har en noe lavere alkoholstyrke ca. 4,1% og smaker ikke all verden. Hver halvliter inneholder mindre enn 5 karbohydrater vs. 10-15 i vanlig øl. Det hadde vært interessant om noen visste hva de gjorde for å redusere karbo innholdet såpass, men forsatt ha en ok alkoholprosent og "ok" smak.

Uten at jeg sitter på fasiten, vil jeg anta at de mesker for å få ekstra høy utgjæring og dermed sitte igjen med mindre restssødme, samt kompensere med mindre bitterhet. At de reduserer alkoholstyrken nesten 20% betyr også at de vinner en del der. I forhold til å være et «slankeøl», så antar jeg de vinner like mye på redusert alkoholstyrke som redusert karbohydratinnhold.

Hvis bryggingen kunne la seg gjøre av en ikke alt for erfaren ekstrakt brygger-meg selv, vil jeg tro at brygget ville blitt bedre enn Ringnes sitt.

Det er ikke noe som egner seg for ekstraktbrygging, ettersom du må endre meskinga. Strengt tatt tror jeg også du vil slite med å brygge en såpass lett lager bedre enn Ringnes. Disse ølene er utpregede industriprodukter, der kontrollen et stort bryggeri har på prosessen er avgjørende for et godt resultat. Satser du heller på en lett pale ale, med en del humlearoma, så kan du nok få noe som er bedre på smak, men det er uansett ikke noe spesielt enkelt bryggeprosjekt.
 
Lurer litt på om en lavkarbo-øl med en litt mer smaksrik malt kunne være noe. Kanskje en god dash med Aromatic, litt pale chocolate, nok bitterhumle til at du kjenner at den er der, og lav karbonering. Pluss, selvsagt, en gjær med god utgjæring, kanskje en med litt preg også. WLP013. Enda en ting å tenke på til Bjorleik.
 
Kjetil S skrev:
Lurer litt på om en lavkarbo-øl med en litt mer smaksrik malt kunne være noe. Kanskje en god dash med Aromatic, litt pale chocolate, nok bitterhumle til at du kjenner at den er der, og lav karbonering. Pluss, selvsagt, en gjær med god utgjæring, kanskje en med litt preg også. WLP013. Enda en ting å tenke på til Bjorleik.

Hvor lite karbohydrater har du som mål?
 
Personlig gir jeg f. i karbohydrater, så det tar jeg som det kommer. Målet er: lav OG + god utgjæring = mye smak. En grei utfordring.
 
Dette har eg ikkje greie på men appen Brewmath har ein funksjon som reknar ut kaloriane. Om det er fornuft i det eller ikkje veit eg ikkje men; om ein legg inn OG på 1,060 og FG på 1,020 får ein 283 kaloriar i ein halvliter. OG1,060/FG1,010 273 kaloriar. Altså ikkje den heilt store forsjellen. Men om ein reduserar OG går kaloriane ned. Det er altså først og fremst OG som styrer det, og bittelitt utgjæringsgraden.

Kansje likegreit berre å redusere mengden? Eller berre gi f#%n?
 
protto skrev:
Dette har eg ikkje greie på men appen Brewmath har ein funksjon som reknar ut kaloriane. Om det er fornuft i det eller ikkje veit eg ikkje men; om ein legg inn OG på 1,060 og FG på 1,020 får ein 283 kaloriar i ein halvliter. OG1,060/FG1,010 273 kaloriar. Altså ikkje den heilt store forsjellen. Men om ein reduserar OG går kaloriane ned. Det er altså først og fremst OG som styrer det, og bittelitt utgjæringsgraden.

kanskje likegreit berre å redusere mengden? Eller berre gi f#%n?

Lavkarbo som trådstarter lurte på og lav-kalori er jo ikke nødvendigvis det samme.
 
Tilbake
Topp