Leker med tanken om nytt bryggeri...

peram

Norbrygg-medlem
Hei.

Har dessverre (?) fått litt interesse for å bygge mitt eget 3-kjeles HERMS oppsett og har lest til øyet blir stort og vått på nett, bl.a ebrewery.com og theelectricbrewery.com. Begge steder kan man kjøpe ferdige KIT som inneholder det man trenger, men kjenner jeg blir litt usikker når det gjelder alt som har med tilkobling av strøm å gjøre. Er det noe i veien for å benytte de amerikanske pluggene som er rated for 30A/230V her hjemme ? Tenker da på f.eks denne, denne og denne. Liker det at de "låser" seg når du kobler de på, men er det i det hele tatt lov ? Hva må man evt benytte i steden ?

mvh
peram
 
Dyre kontakter/støpsel.
Vanskelig å treffe rett ved innplugging ?
Lovlig,de er neppe typegodkjendt i norge ? selv om de er like gode og du neppe blir frakoblet fra strømnettet.
Hva med Povercon til brøkdel av prisen ? men det beste er nok å holde seg til lett tilgjengelige komponenter.
 
Ser vel ikke for meg at det blir så mye til- og frakoblinger egentlig, men "hovedproblemet" er jo at skapet er ferdig moddet med hull som passer de amerikanske. Kan selvsagt legge en plate "utenpå", og så lage hull til powercon... what to do.... Tar gjerne imot flere innspill :)

evt powercon handleliste skulle vel da bli noe slik :
  • Varmeelement
    • 2 stk NAC3MP-HC - Apparatkontakt, PowerCon, 32 A PowerCon Poles=3 Hann, Neutrik
    • 2 stk
      NAC3FC-HC - Kabelkontakt, PowerCon 32 A PowerCon Poles=3 Hunn, Neutrik
  • Pumper
    • 2 stk
      NAC3MPX - Panelmonteringsplugg PowerCon TRUE1 Poles=3 Hann, Neutrik
    • 2 stk
      NAC3FX-W - Kabelkontakt PowerCon TRUE1 Poles=3 Hunn, Neutrik
  • Power in
    • NAC3MP-HC - Apparatkontakt, PowerCon, 32 A PowerCon Poles=3 Hann, Neutrik
    • NAC3FC-HC - Kabelkontakt, PowerCon 32 A PowerCon Poles=3 Hunn, Neutrik

peram
 
Sist redigert:
Er skapene ferdigprodusert eller kanskje du får dem uten hull så du lager dem selv ?

Hull er allerede laget, men har ikke noe problem med å legge en «tilpasset plate» under som feks powercon festes på hvis keg må det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
var ikke de 3fase element ?
Litt usikker på hva du spør om nå :)

Elementene jeg har sett på er disse : Electric Brewery heating element assembly (Pre-Assembled) og jeg har ikke noe klart "strøm-messig" nå. Er klar over at jeg må bestille elektriker for å legge opp et nytt punkt og da faller jeg litt av siden jeg ikke kan noe som helst om det. Har plass i sikringskapet til flere kurser så langt jeg kan se, så hva må jeg evt be om ?

peram
 
Du kommer ivertfall langt med en 3x32 amper kurs, (greier meg evig nok med 3x16A på 18kw) men så må det fordeles ut herfra igjen.

OK, det er her jeg detter ut siden jeg har null peiling. regner med at 3x32 amper er det samme som 32A 3-fas ? settes det opp egen stikk på 3fas 32A som jeg så kobler skapet inn i eller deler dette ut i en eller flere 1 fas ? føler meg helt lost her nå.

Regner med at enhver elektriker skjønner hva jeg vil ha og hva han skal gjøre, men liker å forstå ting selv også...

peram
 
Sist redigert:
3x32 = fas 32 A ja.
Deretter må det deles opp i flere kurser ja.
Både vi og elektrikere greier ut hva du trenger når du har alt på plass.

RED. rettet noe fyllafeilskriving
 
Sist redigert:
hei igjen. Som noen kanskje har sett i "internettvarp av bryggerinteresse" så er på en måte tenkingen over og valget er tatt. Det blir nytt bryggeri på meg. Har derfor tatt en titt i sikringskapet og der har jeg i dag det jeg *tror* er en 3fas 20A som går ned i kjellern og er splittet ut i 2x16A og 1x10A kurser der nede. "Tingen" i sikringskapet ser slik ut :

1644690.jpg


Kan jeg da ved å bytte ut den 20A i sikringskapet med f.eks 3fas 50A og få ut "nødvendige ting" i kjellern ? Hvordan er matematikken her, skjønner jo ikke hvordan 20A oppe kan bli til 16+16+10 nede o_O

Lurer også på om de 4 kablene som går fra sikringskap og ned i kjellern gjennom et 20mm K-rør må trekkes på nytt med grovere kvadrat ? Er ikke sikker på hva som er der i dag dog... Er jeg helt på bærtur her ?

beklager mange dumme spørsmål, og nei - har INGEN planer om å gjøre noe av dette selv. Her skal det fagfolk på banen når den tid kommer :)

peram
 
50 A betyr en ganske grov kabel og er veldi overkill til et hjemmebryggeri.

Det er ikke matematikken som bestemmer når du har en 63A hovedsikring og deretter 10 stk 16 A kurser = 160 A men kabelen som forsyner disse 10 stk 16 A kurser må sikres.
Alle disse 16 A kurser vil heller ikke alltid være maks belastet, samtidighetsfaktor er da mindre enn 1, tar eksempel fra mitt bryggeri som har 18 kW elementer men bare 3x16 A sikring, det går bra siden samtidighetsfaktoren aldri er over 0,3, det er altså aldri mer enn 6-7 kw påslått.

Jeg kan ikke tenke meg at du trenger større sikring enn 3x32 A, kanskje ikke det heller.
Du må få oversikt over hva du skal ha og hva du har tilgjengelig av strøm, lanskje allerede er det nok.
 
"Problemet" ditt slik jeg ser det er elementet du har valgt.
Du får ikke så mye nytte av 3fase når elementet er enfaset og på 20A.
Dette "stjeler" da all tilgjengelig strøm.

Ser nå at Oddvar har svart deg. Han har peiling, ikkje jeg.
Kanskje han har noen tanker om elementet ditt og.
 
Klart 3 fase element er greies, sansynligvis er det tilgang på en slik kurs enkelt, da er det ikke problen å koke 200 liter, merking og skylling forgår jo før det så slik sett er det aller strøm nok.
 
Tilbake
Topp