Lekk speidel kjøler

Sikkert flere som sliter med lekkasjer i overgangen mellom kjøler og plastslange på 20l Speidel kjøler >:D

Har kuttet av en bit av slange og klemt til på ny flere ganger. Etter et par brygg lekker det igjen.

Har sett andre som har klemringskoplinger http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Nippel-han-86600/ og hurtigkopling for slange direkte på kjøleren http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Krantilkobling-14011/.

Problem: OD på kjøler er 11,8mm. Klemringskoplinger leveres i 10mm og 12mm. Noen som har en løsning?
 
Jeg fikk det tett ved å bruke klemringskoblinger og stramme til det ikke lakk mer! Ganske bevegelige de klemringene:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
julius skrev:
marhorn skrev:
Jeg fikk det tett ved å bruke klemringskoblinger og stramme til det ikke lakk mer! Ganske bevegelige de klemringene:)

12 mm?

Jeg mener bestemt jeg først kjøpte 10mm (Biltema) men når jeg kom hjem var det alt for smått, dro tilbake og byttet til 12mm og ble passe frustrert når disse virket alt for store.
Tok da sjansen og dro til det jeg hadde og det ble helt tett!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
ovestad skrev:
Bjarte H skrev:
Du kan bruke o-ringer i stedet for klemringene :)

:jaha: Hvordan vil du bruke O-ringer?

Du plukker bare ut klemringen, eller klemringene hvis det er en rustfri klemringskobling og erstatter den med 2 o-ringer som passer diameteren på røret. Kanskje o-ringen til gardenakobling eller fatkoblingene på corneliusfat passer. Jeg har ikke prøvd det på speidelkjøler, men jeg har flere 1/2" og 1/4" klemringskoblinger der jeg bruker o-ringer i stedet for klemringer. Ingen av dem har noen gang gått lekk eller stukket av, men jeg har ikke hatt 6 bars ledningstrykk heller, og det har du vel kanskje i vannkranen din :)
 
Da var kjøleren modifisert

Prøvde først med O-ringer, men var ikke fornøyd med resultatet da det var mulig å trekke koplingen langs røret.

Satte på klemringer og testet med fullt vanntrykk (blindplugg på slange). Den ene koplingen var tett, mens den andre lakk som en sil. Prøvde å trekke til enda mer, men det ble bare verre. Satte inn en konisk pakning som jeg hadde liggende fra et pakningssett jeg hadde kjøpt på Chlas Olson. Dette fungerte bra. Testet på ny. Kopling med pakning var potte tett og kunne se en anelse lekkasje på koplingen med klemring. Lekkeasjen var ikke større enn at det ikke vil være noe problem uten mottrykk.
 

Vedlegg

  • IMAG0103.jpg
    IMAG0103.jpg
    498,2 KB · Sett: 139
  • IMAG0097.jpg
    IMAG0097.jpg
    184 KB · Sett: 129
Tilbake
Topp