lekkasje i fat/pakning - Overføring av øl til nytt fat og kunstig-karbonere

Treig

Norbrygg-medlem
det kan virke som om ett av fatene jeg kjøpte via forumet her i Høst, har en dårlig pakning i toppen.. iallefall var det 0 trykk / kullsyre i det da jeg skulle prøve det for Nyttårsfesten.
Hvordan anser dere risikoen/muligheten for å overføre innholdet til et nytt fat og kunstig-karbonere?
(eventuelt, -og sikkert bedre; bytte ut lokket med et lokk jeg vet er OK)

-Hvor lenge vil øl'et holde seg? (så sant det ikke har fått i seg ulumskheter mens det har stått uten trykk)
og hvor høyt trykk bør jeg sette på det når jeg skal carbonere vha co2? (har alltid karbonert vha sukker før)
 
Først å fremst, sjekk at lokket sitter skikkelig på. Hvis det gjør det, så kan det være at pakningen på innsiden er tørr og slipper co2 ut. Hvis så er tilfelle så kan du enkelt smøre pakningen med litt hvit vaselin eller lignende( olivenolje etc...)

Hvis du ønsker å bytte fat er det bare å overføre fra ut til ut ventil. Men husk å purge det nye fatet med co2 før du flytter ølet..

Ellers så vil nok ølet holde seg like lenge som et tau er langt... Det spørs hva slags type øl det er...
Ang karbonering/ trykk/ temp, les artikkelen som finnes i medlemseksjonen der får du nok svar på det meste.. Jeg bruker ca 1,2bar ved 6' c i 5 dager. Det funker for de fleste ales..
 
Tilbake
Topp