Lekkasje på korker - hva gjør jeg nå?

superdigg

Norbrygg-medlem
Forventet at karbonering var ferdig i går men da jeg jekket en testflaske var det lite futt. Vendte på noen av flaskene og det lekker...

Leste på forumet at kapseltangen jeg benytter sliter med bjørnunger så nå blir det bordmodell.

Uansett: Hva gjør jeg nå? Har ikke lyst til å pælme hele batchen heller. Kan det reddes på noe vis?

På forhånd takk for hjelpen!
 
Sett kaldt (2 grader). Få fatt i ny korker asap. av med korker på med nye sjekk karbonering etter 2 uker.

Hvis grei karbonering og ingen usmak - Yay! Påskemirakel. Hvis flat og ingen usmak - prøv å riste opp gjæren, la stå i en uke og smak igjen. Hvis karbonert og ingen usmak - Yay! Påskemirakel. Hvis flat - Nay! Kast. Hvis usmak - Nay! - Kast. Hvis flat og usmak - Yay! Ta vare på og konkurrerer om jumboplass i NM 2016.
 
Crap.

Skal vel godt gjøres om det er nok sukker/gjær til å karbonere videre etter 10 dager på 25C. Skader ikke å prøve dog :)
 
^Enig, jeg ville antatt at det meste sukkeret var spist opp og tilsatt ny sukkerlake direkte oppi flaskene når du først korker om.
 
Tilbakemelding på denne :)

Tilsatt sukkerlake på gefühlen avhenging av hvor mye det virket som ølet var karbonert i utgangspuktet - 1-4ml. Korket og ventet et par uker ca før de ble satt til modning.

Sannelig har det blitt fin futt i ølet - ikke er det noe usmak heller!
 
Sjekk korkene. Jeg fikk en batch korker (svarte og røde) fra Petit, og de slo rett og slett ikke tett.
 
Sjekk korkene. Jeg fikk en batch korker (svarte og røde) fra Petit, og de slo rett og slett ikke tett.
:oops: - kjøper mine fra Bakke Brygg. De er vel strengt tatt Petit sin beholdning i butikkform. Det hørtes ikke bra ut, var det greit å identifisere?
 
Tilbake
Topp