Lekkasje på manometer?

Er i startfasen med å begynne å fate øllet mitt. Fikk kinamanometeret mitt i posten for noen dager siden, men mutteren passet ikke over på flaska, (Samme diameter men feile gjenger).

Jeg bestillte ny mutter fra mesterbrygg, skrudde bolten av manometeret, byttet mutter og foring der bolten skal inn, og skrudde inn bolten igjen med gjengetape. Jeg skrudde manometeret på flaska med rørtang, satte på trykk, og stengte hovedventilen på flaska. Flasketrykket på manometeret visste 50bar, men vist flasketrykk på manometeret synker med ca 1bar hvert tiende minutt. Er dette vanlig og akseptabelt? Eller må manometeret byttes?
 
Er i startfasen med å begynne å fate øllet mitt. Fikk kinamanometeret mitt i posten for noen dager siden, men mutteren passet ikke over på flaska, (Samme diameter men feile gjenger).

Jeg bestillte ny mutter fra mesterbrygg, skrudde bolten av manometeret, byttet mutter og foring der bolten skal inn, og skrudde inn bolten igjen med gjengetape. Jeg skrudde manometeret på flaska med rørtang, satte på trykk, og stengte hovedventilen på flaska. Flasketrykket på manometeret visste 50bar, men vist flasketrykk på manometeret synker med ca 1bar hvert tiende minutt. Er dette vanlig og akseptabelt? Eller må manometeret byttes?

Men mener du manometer eller regulator? Manometer er kun selve klokka, regulator er hele pakka.
 
Er i startfasen med å begynne å fate øllet mitt. Fikk kinamanometeret mitt i posten for noen dager siden, men mutteren passet ikke over på flaska, (Samme diameter men feile gjenger).

Jeg bestillte ny mutter fra mesterbrygg, skrudde bolten av manometeret, byttet mutter og foring der bolten skal inn, og skrudde inn bolten igjen med gjengetape. Jeg skrudde manometeret på flaska med rørtang, satte på trykk, og stengte hovedventilen på flaska. Flasketrykket på manometeret visste 50bar, men vist flasketrykk på manometeret synker med ca 1bar hvert tiende minutt. Er dette vanlig og akseptabelt? Eller må manometeret byttes?

Hvis du mister 1 bar hvert tiende minutt ut av flaska og klarer å lese av 1 bar på manometeret på høytrykk-siden så tror jeg et bilde hadde vært interessant. For det ville du hørt, at gassen freser ut.
 
Hvis du mister 1 bar hvert tiende minutt ut av flaska og klarer å lese av 1 bar på manometeret på høytrykk-siden så tror jeg et bilde hadde vært interessant. For det ville du hørt, at gassen freser ut.
Mister ikke luft utav flaska. Trykksatte regulatoren, og stengte ventilen på flaska for å ta en trykktest. Skal vell ikke rare lekkasjen til før trykket i regulatoren minker da.
 
Mister ikke luft utav flaska. Trykksatte regulatoren, og stengte ventilen på flaska for å ta en trykktest. Skal vell ikke rare lekkasjen til før trykket i regulatoren minker da.

Aha, det overså jeg at du skrev. Egentlig så høres det ut som lekk, men det kan være det skjer noe som iallefall ikke jeg vet om. Jeg har slåss med en spundingventil som gjorde det samme i en liten trykksatt slangebit. Jeg byttet forsåvidt manometer. men mener at det viste litt synkende trykk etter det og, men når jeg bruker den så ser jeg ikke noe til det.
 
God damn. Jeg roter fælt. Du mister trykk på lavtrykk-siden. Da lukter det lekk hvis du har koblet til sløyfa på lavtrykk-siden ja. Men dette er jo for det meste "etter" regulatoren.
 
God damn. Jeg roter fælt. Du mister trykk på lavtrykk-siden. Da lukter det lekk hvis du har koblet til sløyfa på lavtrykk-siden ja. Men dette er jo for det meste "etter" regulatoren.
Når du snakker om lavtrykk/høytrykk-side, mener du da på regulatoren? Regulatoren er kun koblet til flaska, og ventilene på slangenipplene er stengt. (Har to utganger). Har kun satt trykk på regulator, og stengt alle ventiler.
 
Har du putta flaska i kjøler? I så fall vill trykket minske fra 50 til 30 avhengig av tenperatur. Det er ikke lekkasje, bare fysikkenslover som bestemmer det i så fall.
 
Forøvrig vil trykket kun bli lavere like før tanken er tom. Trykket reduseres kun når CO2 i væskeform er tømt fra tanken og det kun er oppløst gass igjen, da er det snakk om «siste vers» av gass.
 
Har du putta flaska i kjøler? I så fall vill trykket minske fra 50 til 30 avhengig av tenperatur. Det er ikke lekkasje, bare fysikkenslover som bestemmer det i så fall.
Flaska står i romtemperatur. Jeg har kun trykksatt regulatoren og deretter stengt flaskeventilen, for å sjekke hvor lang tid det tar før flasketrykk-manometeret på regulatoren synker til 0bar. Hadde vært veldig kjekt om noen kunne prøve samme eksperiment som meg, for å sjekke om manometeret viser konstant trykk over en time eller så. Trykksette regulatoren, og så stenge alle ventiler ut til fat, og den inn til regulator.
 
Alle mine tre regulatorer holder trykk i ukevis, selv om jeg stenger av ventilen til selve flasken. Slik skal det være. Din er desverre ikke tett, slik jeg leser deg.
 
Tilbake
Topp