Lengde på DIY motstrømskjøler?

Tariq

Norbrygg-medlem
Jeg er i gang med å bygge meg en motstrtømskjøler, og har ca. 11m 15mm kobberrør tilgjengelig. Ytterslangen er 1". Spørsmålet er om jeg bør bruke hele lengden? Jo lenger jo bedre? Eller er det unødvendig? Ser at de kommersielle varierer fra 4-8m såvidt jeg kan se. De færreste har så tykt rør som 15mm, og de kommersielle jeg har sett på nett med denne tykkelsen er kun 4-5 meter lange.
 
Noen som har litt betraktninger å komme med til meg? Vil gjerne bruke andres gode og dårlige erfaringer:)
 
Alltid en fordel om du søker i forumet før du stiller (mange) spørsmål
Du finner mye info dersom du søker slik på Google
'site:forum.norbrygg.no motstrømskjøler biltema'
 
Hvordan er dine erfaringer Morten? Vil gjerne høre. Min kan bli max 11m, og røret er 15mm. Litt usikker på om det angir innvendig eller utvendig dimensjon, men det skal jeg sjekke.
 
Ja jeg forsøker alltid å søke, men jeg har ikke funnet noen som har laget motstrømskjøler med så stort kobberrør, eller så lang lengde. Derfor jeg tenkte å høre.
 
Hvordan er dine erfaringer Morten? Vil gjerne høre. Min kan bli max 11m, og røret er 15mm. Litt usikker på om det angir innvendig eller utvendig dimensjon, men det skal jeg sjekke.
Kan ta litt tider i mrg, mye som spiller inn på effekt. Temp på vann, flow på vørter og vann lengder, bredder++ jeg ville lagd på hele lengden og justert tempen ut med vannflowet.
 
Er 30 minutter lang eller kort tid? Det jeg evt. frykter med veldig lang kjøler, er at det blir mye motstand i den?
 
Tilbake
Topp