Lett IPA til kona?

Forvirret

Norbrygg-medlem
Tenker å lage en IPA som ikke er så bitter. Får ofte høre fra sjefen at ølet er godt men det kunne gjerne vert litt mindre bittert. Ønsker innspill på følgende
6000g Pale
1000g Munic 25 EBC
500g Cara clair 7EBC
500g hvete
Alle fra Castle ( og ikke så ulik Nøgne Ø IPA "Fra hånd til munn")
OG tipper jeg blir rundt 1.060 til 1.065. Utbyttet varierer, så det blir litt romslige tall. Meskes rundt 65C.

Så var det humlen da, hva med
15g Summit 60min 22IBU
25g + 25g Nelson Sauvin og Cascade på 15min til 17IBU
50g Cascade 5min 5IBU og
50g Nelson 1min 2 IBU
Totalt 47 IBU, BU/GU 0.71.
US- 05 på 18-20C.

Nelson er ny for meg så er usikker hvorda dette kan bli. Tørrhumles med en, to eller alle tre sortene?
Er klar til å gå og fukte og male maltet når noen har justert og velsignet dette:)

Nelson er knall. Meget tropisk.

Litt på siden av det du spør om, men vil du ikke få høyere OG med 8 kilo malt? Mitt neste brygg har en planlagt OG på 1,069, og med en beregnet effektivitet på 67 % så trenger jeg 7,22 kilo malt... Skulle tro du traff en del høyere OG enn 1,060-65 med dine åtte kilo om du ikke har veldig lavt utbytte fra meskingen..

Angående tørrhumling. Summit har jeg aldri testet, men både Cascade og Nelson er fine til tørrhumling :)

Å treffe OG ser ut til å være like vanskelig som å få full klaff i Lotto.
Må alltid ta en sjekk etter oppkok for å se hvor langt ut på viddene jeg er.
Så humlemengdene blir ofte justert underveis.

Tror jeg ville vært litt mer forsiktig med nelson. Den er ganske kraftig og kan fort gi et litt for dominerende tropisk-juice preg. Tror faktisk jeg ville halvert den og evt økt ved neste runde hvis det ble for lite.

Gikk ned til 20g og 40g med Nelson.
Får kanskje kun bruke Cascade + evt en annen som kan passe til tørrhumlingen da.
Er kommet i spannet så det er litt sent å trekke noe ifra nå:)

Hva med å legge på litt Brown i stedefor IPA dersom fruen ønsker noe litt mindre bitter, kanskje litt rundere smak.
I så fall kan ABC Halvor anbefales.

Har Halvor Brown i kjøleskapet:)
Gikk greit i dag. 26l i spannet med OG 1.067 og 47IBU. Om det smaker greit vil tiden vise.

Litt justering måtte til. Kokte 7g Summit i vel en halv liter vann + 100g sukker i en time tredje dagen og hadde oppi.
Mener den vart litt for lite bitter som den var. Skal tørrhumle snart og vil bruke samme humler.
Hva med
50g Cascade
10g Nelson og
5g Summit?
Kan godt fjerne Summit men tror ikke jeg går høyere enn 1 til 2 med Nelson/Cascade. Ønsker ikke et tropisk løkøl.

Tilbake
Topp