Lettdrikkelig lager

Hei

Jeg lurte på om det er noen som har en god oppskrift på et lettdrikkelig lyst øl. Selv er jeg veldig glad i Budweiser og Corona extra. Dersom noen har en oppskrift på en av disse (helst Corona), hadde det blitt satt veldig stor pris på. Jeg regner ikke med noen har original oppskriften, men dersom... JA TAKK.

Jeg regner med det er mange "øleksperter" der ute nå som lurer på hva jeg skal med en slik type "utvannet" øl, men det er slik jeg liker det, og det er en meget god tørsteslukker.

Takker for all hjelp.
 
Jeg får vel innerømme at jeg brygget noe slikt for ikke så lenge siden. Hvis du vil brygge slikt øl så gjelder det å bruke en rimelig stor andel ris- og maisflak ved siden av vanlig lagermalt. I tillegg så er slikt øl som regel veldig lett humlet, altså ville jeg prøvd å humle til ca 15 IBU maks.

For eksempel: 60% lagermalt, 20% risflak, 20% maisflak.

Utover det så kommer ting ganske nøye, spesielt dersom man vil få god utgjæring (som jeg forøvrig ikke fikk). Hvilken type gjær man bør bruke er jeg ikke sikker på. Jeg fikk tak i carlsberg gjæren (Danish lager) men du burde kanskje se på oversikten til White Labs eller Wyeast for å se hvilken gjær som passer best. Meskingen bør vel foregå på en rimelig lav temperatur da.

Når det gjelder forskjellen mellom Corona og Budweiser, så tror jeg at Budweiser muligvis bruker mer ris, mens Corona bruker mer mais. Men så mye mer vet jeg ikke om det.

Etter at ølet er gjæret så burde det ligge til kaldlagring og for å få helt klart øl så kan det være fordelaktig å filtre ølet.
 
Som du sikkert er klar over, er det ikke mange hjemmebryggere som brygger helt lyse lagere. Det er både vanskelig å få bra og lite prestisje, men det betyr ikke at du skal la være. Å klone et øl som Budweiser eller Corona er nesten umulig, men du kan brygge noe som ligger i samme stilen.

Du skal ha et øl med lite maltpreg og du kan bruke opp mot 40% ris eller mais. Jeg ville kanskje vurdert å bruke noe sukker og heller øke andelen malt noe i mesken, både for å være sikrere på at meskinga går bra og for å sikre utgjæring. Umaltet ris og mais inneholder ikke enzymer som bryter ned stivelse, så dette må meskes med høykvalitetsmalt for å få brutt ned stivelsen til sukker.

Gjæringa er spesielt viktig i et øl som er så lett som dette. Du kan ikke få til dette uten skikkelig temperaturkontroll og bør vel holde deg i den lavere enden av temperaturskalaen, for eksempel rundt 9 grader. Husk å bruke solide mengder gjær, kalkulatoren til Jamil antyder at starteren bør være borti 8-9 liter. Diacetylsteg mot slutten av gjæringa er også viktig, for små mengder diacetyl vil være merkbart i et slik øl.

For å gi det rette inntrykket er det vel få øltyper som man er mer avhengig av å få helt klare. Jeg ville ikke brygget uten ClarityFerm, men så har jeg også hatt en del problemer med kjøletåke. Karbonering på fat og filtrering er vel også vegen å gå her.

I utgangspunktet ville jeg tro at det finnes ølsett som gir greie resultater for et slik øl. Hva med f.eks. Coopers Mexican Cerveza med brewenhancer? Ølsett gir jo gjerne litt lite malt- og humlearoma, noe som er et problem i mange øltyper men som passer bra her. Gjæringa er jo fortsatt like utfordrende, men man slipper mesking med mye ris eller mais.

Men du ba om oppskrift... Utestet og basert på et par oppskrifter jeg fant:

20 liter
3 kg pilsnermalt
1,5 kg flaket mais eller ris
0,5 kg sukker

35 gram Saaz 4% hele koketida (justeres for å gi ca 15 IBU, basert på korrekt alfasyre)
5 gram Saaz 5 minutter før kokeslutt

Gjær: For eksempel Wyeast American Lager eller Wyeast Danish Lager.

Meske på 63 grader i 2 timer
 
roba skrev:
Hvor høy Diacetylrest - og hvor lenge - ville du ha brukt gustavf?

Jeg er ikke noen dreven lagerbrygger, så jeg skal være litt forsiktig med å komme med råd her. Når jeg brygger lager, så flytter jeg rett og slett gjæringskaret fra kjøleskapet, der det gjærer på ca 9 grader, og ut i romtemperatur ei ukes tid.
 
Jeg hadde ingen problem med stivelseskonversjon da jeg brukte 20% mais- og 20% risflak. Kjørte et omfattende meskeskjema med Speidel, har ikke helt detaljene i hodet. Altså man kan trygt bruke en såpass høy andel umaltet 'korn'. Jeg vil nesten vedde på at 25/25% også ville gått, men det spørs jo hvor pregløst ølet skal være.
 
Eduard skrev:
Jeg hadde ingen problem med stivelseskonversjon da jeg brukte 20% mais- og 20% risflak. Kjørte et omfattende meskeskjema med Speidel, har ikke helt detaljene i hodet.

Det kommer vel også litt an på hva slags malt man mesker med. De fleste maltprodusentene har dataark som viser hvor mye ekstra stivelse maltet klarer å omdanne.
 
Hvis det er flaket ris eller mais man bruker så er det vel ganske lett å konvertere, men om man bruker naturell mais eller ris bør man gjøre et "omfattende meskeskjema" som Eduard sier. Om ris har jeg hørt at du bare kan koke det som "til middag" og så ha det oppi mesken.


EDIT: Kom på at det sikkert er lurt å høre gjennom Jamil Show om Light American Lager:
http://www.thebrewingnetwork.com/membersarchive/Jamil11-05-07.mp3
 
Tilbake
Topp