Leverandør i Bergen?

SveinB

Norbrygg-medlem
Finnes det alternative leverandører av malt, humle, gjær etc til Vestbrygg i Bergen? Evt gode leverandører pr nett?
 
Min eraring, også (på nett) - men konkurranse er vel bra, uansett? I de fleste tilfeller, i alle fall.

Alltid kjekt med konkurranse. Tviler dog på det er liv laga for to såpass store utsalg i Bergen, sentrumsnært. Antar det er en grunn til at Bryggselv aldri har etablert seg her? Konkurransen på nett er uansett så stor, og det er lettvindt å bestille over nett, slik at jeg føler det også konkurrerer direkte med butikkene uten at det nødvensigvis trengs å være en fysisk butikk til stede.
 
Jeg har handlet med Vestbrygg i mange år, bryggeutstyr, malt, humle etc, men ble i dag skikkelig skuffet over kundeservice i butikken. Kjøpte en sak av dem for en tid siden(vel innenfor kjøpslovens 5 års garanti), den har gått i filler, men innehaver var helt uinteressert i å høre. Jeg har sikkert lagt ned mer enn 20-30 tusen kroner i den butikken gjennom årene, men det spilte tydeligvis ingen rolle.
Det er greit å ha en velutstyrt bryggebutikk i nærheten, men det er ikke greit at de neglisjerer kundeservice. Så derfor tenker jeg at jeg kanskje skal handle annetsteds i fremtiden - gjerne på nett. Derfor vil jeg gjerne høre om noen har gode erfaringer med andre leverandører av malt, humle, gjær etc?
 
En garanti er noe produsenten gir. Det du refererer til er reklamasjonsrett, og den er ganske riktig 5 år på utstyr som er ment å vare mer enn 2 år. :)

PS! Synes du skal sende dem en mail hvor du skriver det akkurat som som du sier i innlegget over :)
 
Jeg har handlet med Vestbrygg i mange år, bryggeutstyr, malt, humle etc, men ble i dag skikkelig skuffet over kundeservice i butikken. Kjøpte en sak av dem for en tid siden(vel innenfor kjøpslovens 5 års garanti), den har gått i filler, men innehaver var helt uinteressert i å høre. Jeg har sikkert lagt ned mer enn 20-30 tusen kroner i den butikken gjennom årene, men det spilte tydeligvis ingen rolle.
Det er greit å ha en velutstyrt bryggebutikk i nærheten, men det er ikke greit at de neglisjerer kundeservice. Så derfor tenker jeg at jeg kanskje skal handle annetsteds i fremtiden - gjerne på nett. Derfor vil jeg gjerne høre om noen har gode erfaringer med andre leverandører av malt, humle, gjær etc?

Kva var det som blei ødelagd då? Og korleis? Synst du må skrive litt meir om det, og korleis dialogen var, før du skriv negativ omtale. Har forøvrig aldri handla noko med vestbrygg så har ikkje noko erfaring med dei.
Bruker sjølv mest Petit agentur og Bryggselv, gode erfaringar med begge.
 
En garanti er noe produsenten gir. Det du refererer til er reklamasjonsfrist, og den er ganske riktig 5 år på utstyr som er ment å vare mer enn 2 år. :)

PS! Synes du skal sende dem en mail hvor du sier det akkurat som som du skriver i innlegget over :)
Du har selvfølgelig helt rett, men er det urimelig av meg å tro at min leverandør, som jo er Vestbrygg, tar på seg å erstatte den defekte varen, og derpå håndtere forholdet til produsenten selv? Er det rimelig at jeg skal gjøre det - Vestbrygg har tross alt solgt meg varen?
 
Du har selvfølgelig helt rett, men er det urimelig av meg å tro at min leverandør, som jo er Vestbrygg, tar på seg å erstatte den defekte varen, og derpå håndtere forholdet til produsenten selv? Er det rimelig at jeg skal gjøre det - Vestbrygg har tross alt solgt meg varen?
Nei, ikke nødvendigvis urimelig (men de plikter nødvendigvis ikke), men så vet vi jo ikke noe om hva saken gjelder, som nevnt i innlegget over. Vanligvis skal slike skader sendes inn og vurderes før det gjøres noe. Så kan du diskutere ;)
 
OK, du har selvfølgelig rett i det. Men igjen: jeg spør egentlig om noen har gode erfaringer med nettleverandører av malt, humle og gjær - for at jeg kan finne andre å handle med i fremtiden, siden jeg ikke er særlig fornøyd med Vestbrygg (lenger).
 
Har handlet utstyr og råvarer på nett i over 10 år nå og i starten var det egentlig bare Petit Agentur å "velge i" i Norge. Jeg synes jeg har fått veldig god service fra dem hele tiden. Tror forresten ikke det er mange som slår dem på humlepriser for tiden. Andre aktører har kommet og gått og gitt varierende service. Fra eksepsjonelt bra da de var små til helt greit når de ble større.
Handler for tiden for det meste malt og gjær lokalt og humle fra Petit og er fornøyd med det :)
 
Du har selvfølgelig helt rett, men er det urimelig av meg å tro at min leverandør, som jo er Vestbrygg, tar på seg å erstatte den defekte varen, og derpå håndtere forholdet til produsenten selv? Er det rimelig at jeg skal gjøre det - Vestbrygg har tross alt solgt meg varen?

Det er selvfølgelig den du har kjøpt varen av som du forholder deg til, ikke produsenten.

I første omgang har selger rett til å utbedre skaden, dersom det ikke fører til en urimelig ulempe for kjøper. Eksempel: Jeg har en sånn kaffemaskin med kvern fra Siemens, som jeg kjøpte hos Lefdal. Den klappa sammen etter fire og et halvt år, og jeg fikk den reparert gratis. (Den lager fremdeles utmerket kaffe, to-tre år seinere:).)

Kan skaden ikke utbedres etter betingelsene i loven, kan du kreve omlevering, altså å få ny vare. Eventuelt kan du få hevet kjøpet. Bryggeland ga meg pengene tilbake uten spørsmål da jeg kom med en kaputt BB60. Og Bryggselv ga meg ny magnetrører da den gamle la inn årene etter tre år.

Jeg synes ikke du skal gi deg på dette. Forutsetningen er selvfølgelig, dersom du kjøpte varen for mer enn to år siden, at det dreier seg om en vare som er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Når du ikke fram, kan du kontakte Forbrukerrådet.

Hva slags utstyr dreier det seg om? Jeg blir jo litt nysgjerrig.
 
@hkroed vedlikeholder en liste over bryggebutikker, både fysisk og på nettbutikker, som ser ut som er rimelig oppdatert.
https://tunebrygget.no/butikkoversikt/
Ut fra den oversikten har du Gulating på Vestkanten som også selger bryggeutstyr og råvarer. Utvalget er dog ganske mye mindre enn det Vestbrygg har.
Oversikten over har jo også listet nettbutikker, så finner du de som har gratis frakt så blir jo forskjellen liten.

@hkroed har også en prissammeligning på varer her: https://prisminister.no/
 
Jeg har handlet med Vestbrygg i mange år, bryggeutstyr, malt, humle etc, men ble i dag skikkelig skuffet over kundeservice i butikken. Kjøpte en sak av dem for en tid siden(vel innenfor kjøpslovens 5 års garanti), den har gått i filler, men innehaver var helt uinteressert i å høre. Jeg har sikkert lagt ned mer enn 20-30 tusen kroner i den butikken gjennom årene, men det spilte tydeligvis ingen rolle.
Det er greit å ha en velutstyrt bryggebutikk i nærheten, men det er ikke greit at de neglisjerer kundeservice. Så derfor tenker jeg at jeg kanskje skal handle annetsteds i fremtiden - gjerne på nett. Derfor vil jeg gjerne høre om noen har gode erfaringer med andre leverandører av malt, humle, gjær etc?

Ut fra denne linken: https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/ og denne: https://www.dinside.no/okonomi/bruk-reklamasjonsretten-din/61225983 ser det ut som butikken plikter å ordne opp i dette.
Jeg skal ikke være den som konkluderer på dette, for jeg er ingen jurist og lovtekster er alltid vanskelig å forstå.

MEN, jeg kan mene noe om god kundeservice.

Jeg tror Vestbrygg tjener på å behandle kundene sine raust.
Kostnaden ved å si "Du, den der bytter vi! :)" er MYE mindre enn kostnaden ved negativ omtale.
 
Sist redigert:
Takk for mange gode kommentarer, og for nyttig informasjon. Jeg ønsker jo selv også primært å handle med en butikk i nærområdet, og håper at et noe kantete utspill fra Vestbrygg kan «ordne seg».

Takk igjen, dette forumet er både nyttig og hyggelig!
 
Tilbake
Topp