like aktivitet i gjærlåsen...

C@O

 
Lest noen innlegg om dette tidligere, men begynner smått å få litt angst angående ett brygg jeg satt for to dager siden.
Dette var ett extract brygg med 3kg LME og 1.5 kg DME.
Pitchet inn en pakke safale 05, som var rehydrert.
OG ble målt til 1.060 sg, som var spot-on iht. Oppskrifta mi.
Luftet vørteren voldsomt (ristet dunken) febrilsk i 15 min.

Nå syntes jeg det burde begynne å skje ting i den gjærlåsen, men er veldig stille.
Pitchet gjæren ved ca 21 grader, samme temp i gjæringskaret nå.
Hvis jeg trykker lett på lokket så bobler det, så jeg har ikke fått helt panikk ennå, men burde det ikke være mer
 
Er det noe jeg bør/ kan gjøre? Eller skal jeg konkludere med at dunken lekker en plass...?
Når kan/bør jeg ta en måling av vekta? Og hva bør den da vise?
 
Hvis det er skum på ølet, så gjærer det og da er det lite poeng i å måle SG nå. Dersom det ikke er noe skum kan du ta en SG-måling for å se om SG er den samme som OG og eventuelt pitche ny gjær.
 
Det er ett godt lag med skum på toppen, så jeg lar den bare stå :)
Tipper det blir ett godt øl jeg :) men når kan jeg forvente meg at den er gjæret skikkelig ut?
Tenkte å ta en måling etter +/-10 dager, pluss noen dager senere for å se at den er lik. Eller burde jeg ta en måling tidligere, får så å ha muligheten til å redde ølet med å pitche inn mer gjær...?
 
Ettersom du skriver at det er godt med skum, kan vi gå ut i fra at gjæringen er i gang, og da ville jeg ikke tatt med bryderiet med å måle. Den bør absolutt være ferdig etter 10 dager, så du kan godt måle da. Mål dagen etter og dagen etter der igjen. Står det stille, er det ferdig, og du kan flaske (som regel etter 14 dager i karet).
 
Har tatt to målinger nå med refraktometeret, 17 mai:1029, 19 mai: 1029.
Tror gjæringa har stoppet opp. Er det for sent å pitche inn ny gjær? Eventuellt andre forslag på hvordan jeg kan få ned fg til under 1020...?
Hvis jeg pitcher inn ny gjær, hvordan skal jeg gjøre det? Tipper at risting i dunken ikke er det beste, men hvordan skal jeg få mixet inn gjæret ellers..?
Brygget ble satt 6 mai, og bør være ferdig snart.
 
Har du korrigert for alkoholinnhold? Refraktometeret måler feil når det er alkohol til stede, så måligen må justeres.

Edit: Her er en kalkulator som korrigerer for alkoholinnholdet.
 
C@O skrev:
Er det noen formel som jeg kan bruke for å korrigere dette..?

Det er enklere å bruke en kalkulator, f. eks. den jeg linket til i innlegget over, men her er en formel:

Kode:
SG=1.001843-0.002318474(OB)-0.000007775(OB^2)-0.000000034(OB^3)+0.00574(AB) +0.00003344(AB^2)+0.000000086(AB^3) 

SG = Specific Gravity, OB = Original Brix, AB = Actual Brix (Brix Readings During Fermentation)

Hentet herfra: http://www.homebrewstuff.com/refractometer-how-to
 
Stemmer ganske bra den omregninga, dobbeltsjekket med hydrometeret og det var ikke langt unna. 0.002 max forskjell på to forskjellige brygg. Takk for hjelpa :)
 
Tilbake
Topp