Liker alle saison?

Nei, alle liker selvsagt ikke saison.

Men er det en eller flere smaker i saison-øl som enkelte reagerer på og enkelte ikke? Da tenker jeg ikke på folk som er spesielt kresne eller forventer at øl skal smake Ringnes pils osv.

Jeg er ikke kresen, og veldig glad i nye og spennende smaker. Likevel kan jeg for eksempel ikke fordra fersk koriander. En kokk jeg snakket med forklarte at en viss andel av befolkningen smaker smaker av enkelte produkter som de fleste ikke smaker. Slik som små barn med ikke liker kål fordi de kjenner bismaker voksne ikke kjenner, smaker f.eks. koriander grønnsåpe for noen. Deriblant meg.
5ff7c7c7a58d7c414539cd9d36e41a12.jpg


Saison har samme effekt på meg. Jeg liker ellers surøl, søtt øl, bittert øl, mørkt øl, lyst øl, røkt øl, belgisk hveteøl (med appelsin og KORIANDERFRØ), you name it.

Noen som kjenner seg igjen eller har en god forklaring?
 
Sist redigert:
Hjemmelaget eller kommersielle? Norske eller belgiske? Jeg har ikke smakt noen gode fra Norge.

Har du smakt Dupont og Glazen Toren? Relativt magisk.
 
Jeg er ikke glad i alle Saison typene. Liker ikke smaken hvis det blir for mye Belgisk gjærsmak. Men har opparbeidet meg større toleranse en det jeg hadde til å begynne med. Laget en som jeg absolutt ikke likte til å begynne med. Men etter noen mndr lagring så dempet smaken seg såpass at den ble likandes. Kinn sin Solsnu går også ned, men det er ikke en øl jeg drikker flere flasker av.
 
Ja, smakssensorene har genetisk variasjon. En bryggekompis av meg mener at Simcoe og Citra lukter som kattepiss, og han klarer ikke drikke øl med disse humlene. Selv merker jeg det ikke, og synes de lukter og smaker godt.

Forøvrig klarer jeg å styre min begeistring for Saison.
 
Hjemmelaget eller kommersielle? Norske eller belgiske? Jeg har ikke smakt noen gode fra Norge.

Har du smakt Dupont og Glazen Toren? Relativt magisk.
Har vel kanskje bare smakt norske, ja.
Gode tips, jeg skal prøve dem.

Men dette er ikke snakk om "Æsj, det var en dårlig pils/IPA osv", men mer: "Denne typen øl klarer jeg ikke!"
 
Saison skal lagres, så fersk saison er ikke all verden. Og så har mange bryggerier fått det for seg at det blir mye interessant øl ut av å dytte alskens tvilsomme tilsetninger oppi saisonen. Styr unna, og kjøp en klassisk Dupont, som @bjartenataas sier. Så skaffer du deg WLP065, brygger en batch, og lar den ligge et halvt år. Det er en fair sjanse for at det blir veldig godt.

Men om du har en genetisk overfølsomhet for en spesiell smak i saisonen, er det jo lite håp:). Jeg er mer følsom enn de fleste for fusel, og synes ikke noe særlig om sterke belgiske øl. Men en god saison er noe annet; jeg liker de smakene som belgiske ølgjær gir.
 
Jeg opplever det samme med enkelte humler. Det kan smake skikkelig svidd gummi. På IKT-NM i forfjor "BARE MÅTTE" jeg smake på en pale ale som noen anbefalte. Det var som å trekke inn røyksmak fra et bål fyrt på bildekk.
 
Sitter her med Sorachi Saison fra Ægir nå, litt såpete. Tror mye av det er fra humlen. Var denne en av dem du hadde smakt?

Laget en med Nelson en gang, som hadde lignende usmak. Flasket halvparten i champagneflasker og tilsatte brett, smakte tre måneder etterpå, og den delen ble noe av det beste jeg har laget, minnet om champagne.
 
Saison skal lagres, så fersk saison er ikke all verden. Og så har mange bryggerier fått det for seg at det blir mye interessant øl ut av å dytte alskens tvilsomme tilsetninger oppi saisonen. Styr unna, og kjøp en klassisk Dupont, som @bjartenataas sier. Så skaffer du deg WLP065, brygger en batch, og lar den ligge et halvt år. Det er en fair sjanse for at det blir veldig godt.

Men om du har en genetisk overfølsomhet for en spesiell smak i saisonen, er det jo lite håp:). Jeg er mer følsom enn de fleste for fusel, og synes ikke noe særlig om sterke belgiske øl. Men en god saison er noe annet; jeg liker de smakene som belgiske ølgjær gir.
Wlp 065 american whiskey yeast????? Mener vel wlp 565??
 
Wlp 065 american whiskey yeast????? Mener vel wlp 565??

Ja! (Hvordan hadde det blitt med 065:confused:?? Kanskje virkelig godt?)

Herregud - jeg har akkurat sittet og rettet opp 5 tilfeller av "køslch" i stedet for "kølsch" i et annet innlegg. Og nå dette:(.

I går kveld opplevde jeg forresten å få høre at min Kniksen-versjon, som er temmelig heavy humlet med Citra og Amarillo, smakte såpe. Og det gjør den ikke:). Vedkommende synes all IPA smaker sånn, så det er åpenbart noe med de citruspregede humlene som noen reagerer på.
 
Sist redigert:
Jeg er overstadig begeistret for saison. Samboeren kan ikke fordra det. Hun takler ikke fenolene kombinert med den tørre avslutningen. Og enig det som ble sagt over her, om å prøve ut de riktige saisonene. Det er mange mikrobryggeriversjoner der ute som ikke er noe særlig.
 
Nei, liker ikke villgjær, kjøpte en saison på polet fordi det var mye rift om saison (husker ikke hvilket), kvalmende som en steambeer, blir aldri prøvd mere disse ølene, det er jo så mye godt så hvorfor brygge og drikke lorteøl :)
 
Godt å høre at det er flere som har tanker rundt dette.

@Finn Berger/@Mc.: Lagring kan godt være et poeng. Antar at mange produsenter er interessert i å få ut produktene raskest mulig fremfor å betale dyrt for lagring.
Skal sjekke ut de nevnte merkene.

Som flere sier er nok enkelte humletyper også problematisk for noen av samme grunn. Sliter veldig med å bli vant til Sorachi, f.eks.
 
Tilbake
Topp