Limfjords Porter - Hjelp

En av mine absolutt favoritt øl er Limfjords Porter fra Thisted Bryghus. Dette er vel en type baltisk porter. Har veldig lyst til å prøve å få til noe i samme gate. Ikke mange kloneoppskrifter å oppdrive, men fant denne på et dansk forum. Den vant vist en lokal klonekonkurranse.
Er litt usikker på blant annet mengde røykmalt, er ikke så vant med denne malten. I tillegg ser jeg han har brukt US-05 og ikke en undergjær.

Noen av dere kloke hoder som vil komme med innspill.

3% Pilsnermalt
47% Münchenermalt
40% Røgmalt (weyermann)
10% Black malt
OG 1,074 (lidt lavere effektivitet end forventet, derfor blev min alkoholprocent også kun 7,2)

45 g Saaz (5,1% AA), 15 g Mittlefrüh (4,1% AA) og 35 g Northern Brewer (10,5% AA) @ 60 min
Gær: Safale US-05
6 g ren lakrids opløst i lidt vand og tilsat efter en uges gæring.
 
Hvis det er oppskriften så er det vel bare å følge den
ser godt ut
Ja, men han har ikke oppgitt batchstørrelse så er usikker på humlemengde og lakrismengde. Får vel bare leke meg litt i Beersmith.

Er gjæra med undergjær ifølge Thisted Bryghus nettside
Ja nettopp, det er jo en Baltic Porter og da skal det vel være undergjær. Får prøve meg på en nøytral lagergjær.

De 3% pils kan du vel droppe. De tilfører ingen ting :)
Støtter Loebrygg i at dersom dette er oppskriften, er det bare å kjøre på :)
Ja enig, ser ikke vitsen med den minimale pilsmengden.
 
Saflager W-34/70 er en grei lagergjær til allroundbruk, men i en porter er nyanseforskjellene fra en lagergjær til en nøytral alegjær, som US-05, neppe det mest avgjørende.

Ei ekstra utfordring i denne oppskrifta er jo lakrisen. Hvor tydelig den kommer fram kan variere mye ut fra hva slags råvare du får tak.
 
Saflager W-34/70 er en grei lagergjær til allroundbruk, men i en porter er nyanseforskjellene fra en lagergjær til en nøytral alegjær, som US-05, neppe det mest avgjørende.

Ei ekstra utfordring i denne oppskrifta er jo lakrisen. Hvor tydelig den kommer fram kan variere mye ut fra hva slags råvare du får tak.
Tenkte å kjøpe ren engelsk lakris. Tror man får det på helsekostbutikker. Men usikker på om jeg skal løse det opp og ha det i gjæringskar, eller rett i kok.
 
Sitter med en Lakris porter nå
1 g/L lakrispulver
så med mindre du lager en veldig liten batch så ikke så mye tror jeg
 
Et annet spørsmål her er jo humleoppsettet hans. Han har forskjellige humletyper på 60 minutter. Har det noe for seg i det hele tatt?
 
Var det jeg trodde. Tror jeg skal lete litt mer etter andre oppskrifter.

Jo. Det kan være han har tenkt på oljeinnhold. Ved 60 min så er cohumulone den man bør tenke på. F.eks kanskje han vil ha en litt smårøff bitterhet, men ikke for røff og samtidig oppnå en gitt IBU. Da kan man blande to humler med x AA, hvorav den ene kan være "clean" (lavt cohumulone-innhold) og den andre har høyere innhold.

Kan helt sikkert erstattes med kun en annen humle.
 
Har ikke smakt Limfjordsporteren, men med 40% røykmalt begynner du å nærme deg rauchbier - sjøl om Weyermanns røykmalt er relativt mild.

Er ikke 10% black malt ganske massivt? Burde det kanskje vært skalløst, i det minste? (Carafa special II/III ?)
 
black malt er ikke så røff som man skal ha det til, i kombinasjon med mye munich kan det bli nydelig
det er bare en ennå litt mørkere variant av sjoko malt
jeg mener roasted barley er "røffere"
 
Er også litt engstelig med tanke på mengde røykmalt, men Limfjords porteren er rimelig røyket så kan godt hende det er riktig. Hørte akkurat på Brew with Style med Jamil Zainasheff der de diskuterte baltic porter. Var vist ikke uvanlig med en del pilsnermalt også.
De slo også helt fast at dette var en undergjæret øltype.
Skal leke litt mer med Beersmith og se om jeg kommer opp med et nytt forslag.
 
Her er forøvrig bryggeriets egen beskrivelse av porteren:
Smagen er kompleks, og domineret af lakrids, røg, ristet byg og maltsødme, og flot afstemt med en markant bitterhed fra humlen.

De bekrefter også, som nevnt over, at den er undergjæret.
 
Tilbake
Topp