Lindr Kontakt-kjølere og luftkompressorer

Vi vurderer ny kjøler og trenger litt erfaringer med disse!: https://www.bryggselv.no/proff/Kjøl...AKT-40-K-Kvalitet-fra-Lindr102206-p0000016981

Så 1: Hva er greia? Forstått at de er tuftet på ny og bedre teknologi og er veldig populære, men hvor stor er forskjellen til tradisjonelle kjølere? Verdt å oppgradere?

Og 2: Er det i det hele tatt noe poeng med luftkompressor-modellene? Jeg synes det virker tull å spytte i mange tusen ekstra i dette siden jeg regner med det stort sett bare kan brukes når du vet at du vil tømme hele fat, og gjøre det relativt fort, som på NM, men stort sett aldri ellers. Er generelt _sykt_ skeptisk til hele konseptet med luft som drivgass og mistenker den bare vil utgjøre en fristelse til å bruke den oftere enn man bør, og at vi vil tape mange liter god øl ved å ha denne muligheten. Overser jeg noe her?

Takk for svar!
 
Er det noe luftkompressor med i denne. Er vel bare kompressordrevet, som alle andre kjøleskap (kjølekompressor). Hva du driver ølet ut av fatet med er vel helt opp til deg og ligger vel utenfor det som denne kjøleren kjør. Regner med, uten at jeg har satt meg inni denne kjøleren at den får øl inn via en slange og kjøleren den ned på vei igjennom for å levere avkjølt øl på tapp. Hvordan ølet blir drevet igjennom "gir vel kjøleren blanke i" ;)
 
Den der har ikke luftkompressor, tror det kun er 70k,25k,25/k,30k som har det

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Jeg har en lignende, men produsert av cornelius. Inni den er det et vannbad og en kjølesløyfe koblet mot en kjølekompressor på baksiden. Ølslangene går gjennom hver sin sløyfe (omvendt motstrømskjøler) på sin vei igjennom vannbadet. Kjøler noe vannvittig. Vurderer å koble min mot en stc1000 for bedre temp kontroll, da ølet blir helst for kaldt, selvom du har 30 mann på fest :)
 
Og 2: Er det i det hele tatt noe poeng med luftkompressor-modellene?

Disse er et poeng når du kombinerer det med KeyKeg, eller andre fat der drivgassen ikke er i kontakt med ølet. Mange av engangsfatene er laget med en intern pose som beskytter ølet fra drivgassen, og kan fint brukes med luft.
 
Kan vel fint bruke luft som driv gass hvis du har fest og vet fatet tømmes samme kveld også

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Gjenbruk av gammel tråd :)

Har nå skaffet meg et par Kontakt 40 og må ha litt slanger til corneliusfat. Selve slangen er vel en no-brainer (https://www.bryggselv.no/ølslanger/102340/lindr-tube-6-7x9-5mm-1m-inside-d6-7mm--outside-d9-5mm), men er interessert i tips til overganger til øl ut-kobling på Corneliusfat.

Grunnet bosetning i grisgrendte strøk er dette typisk bestillingsvare for min del, dermed gidder jeg ikke bestille feil :) Noen stalltips på hva som funker av John Guest og evt. andre type overganger her?

Er det så enkelt som en JG 3/8"x1/4" flare som festes i slange og skrus rett på øl ut?
 
Prøver å starte denne tråden igjen. Jeg vurderer å kjøpe meg en lindr, men lurer på om jeg skal kjøpe med luftkompressor. Jeg ønsker primært å bruke den til mine cornelius fat, men ønsker også å ha mulighet til å koble på en keykeg. er dette mulig? også lurer jeg på dette med luftkompressoren, må alt ølet drikkes på en kveld hvis man skal bruke den på et corneliusfat? hva gjøre oxygenet med ølet over tid? takknemelig for svar!
 
Tilbake
Topp