Lita kjettingtalje

Er det noen som kan si meg hvor jeg kan få tak i ei lita kjettingtalje? Jeg har ei gedigen ei som kan løfte elg, men kunne tenkt meg noe litt mer elegant å bruke til bryggingen.
 
trenger du strengt tatt ei kjettingtalje da? bare en enkel talje med to blokker vil jo doble armstyrken din. evt kan du kjøpe en sveiv-vinsj på biltema eller jula?
 
Har vært inne på tanken. Da må jeg i så fall ha ei blokk i taket og ei blokk festet i veggen, ikke sant? Har ikke all verdens tro på hvor mye hold det er i spikerslagene i veggen i rommet der jeg brygger og det er grunnen til at jeg har sett på andre løsninger. Men er mer enn åpen for gode forslag:)
 
Borgar skrev:
Er det noen som kan si meg hvor jeg kan få tak i ei lita kjettingtalje? Jeg har ei gedigen ei som kan løfte elg, men kunne tenkt meg noe litt mer elegant å bruke til bryggingen.
Jernia,Tools og annen jernvare/verktøy handel. Her i Stavanger bruker jeg A/S Maskin Tools. Det er flere små og hendige taljer å få kjøpt til ditt formål. Fint å ha ei talje der du slipper å holde konstant.
 
ei blokk i taket og ei blokk på det som du skal løfte :) tau fast i takkroken, ned og igjennom blokka på det du skal løfte, opp og gjennom blokk fast i takkroken. bruk doble blokker og vikle tauet flere ganger så dobler du styrken for hver gang.

... og så må du ha en krok i nærheten som du kan gjøre fast tampen med naturligvis, hvis du har tenkt å la noe henge og dingle over litt tid.
 

Vedlegg

  • taljesystem.jpeg
    taljesystem.jpeg
    8,8 KB · Sett: 296
Tilbake
Topp