Lite alkohol i vørten

N4ani

 
Hei dere, er ganke nybegynner på å brygge så beklager på forhånd hvis jeg stiller dumme spørsmål.

Jeg har kjøpt et ekstraktbrygg. OG målingen var på 1.052 og FG målingen var på 1.020. I følge kalkulator på nett så gir det alkohol prosent på 4.20%. Men på ekstraktbrygget så sto det at det skulle ende opp med 5.2 %.

Spørsmålet mitt er , hvor kan jeg ha bommet? Vørten har stått i 6 dager og gjæret seg.

Kan tempereatur ha noe å si? Jeg brygger i en leilighet så er ikke lett å holde riktig temperatur. Kan det også hende at jeg har brykt for mye spraymalt. Jeg husker jeg tilsatte 1.35 KG isteden for 1 KG.
Smaken er bra.

Dette er mitt første brygg..
 
@N4ani Husk at gjæringen ikke er over etter kun 6 dager. Gjæren trenger tid til å "rydde opp" etter seg. Ta sikte på minimum 14 dager, så kan du begynne å måle FG. :)
 
Hvordan måler du FG? Med hydrometer eller refraktometer?
Bruker du refraktometer må målingen justeres for alkohol i ølet. Det finnes kalkulatorer på nett for å justere, men det beste/sikreste er å måle FG med hydrometer.

.
 
Hvordan måler du FG? Med hydrometer eller refraktometer?
Bruker du refraktometer må målingen justeres for alkohol i ølet. Det finnes kalkulatorer på nett for å justere, men det beste/sikreste er å måle FG med hydrometer.

.


Hei!
Brukte hydrometer. Godt mulig jeg må vente litt mer. Hører bobbler fremdeles av og til.

Takk for svar!
 
Aha! Skjønner tusen takk. Beklager dumme spørsmål

Jeg måler senere :)
Ikke tenk på om spørsmålet er dumt eller ei, faktisk, intill nylig for tråden forsvant, men "tråden for dumme spørsmål" var den største tråden på hele forumet og vi har alle vært der du er, i alle fall jeg og har alltid blitt møtt med respekt og gode svar hver gang jeg stilte et "dumt" spørsmål, noe jeg forøvrig gjør enda :)
 
Ikke tenk på om spørsmålet er dumt eller ei, faktisk, intill nylig for tråden forsvant, men "tråden for dumme spørsmål" var den største tråden på hele forumet og vi har alle vært der du er, i alle fall jeg og har alltid blitt møtt med respekt og gode svar hver gang jeg stilte et "dumt" spørsmål, noe jeg forøvrig gjør enda :)

Er tråden min vekke? Mitt bidrag til felleskapet kastet på dør. Frø på steingrunn. Jaja. Neinei.
 
Er tråden min vekke? Mitt bidrag til felleskapet kastet på dør. Frø på steingrunn. Jaja. Neinei.

hei Morten - jeg tror bare du kan redde oss nå. Jeg veit ikke hva som har hendt, men så vidt jeg kan forstå, er jeg frikjent:).

Kan du ikke lage en ny? Så håper vi at den gamle blir gjenfunnet, og vi limer bare den nye inn i den gamle. Men det blir helt feil om en annen lager den nye, midlertidige. Så altså: Redd oss:).
 
hei Morten - jeg tror bare du kan redde oss nå. Jeg veit ikke hva som har hendt, men så vidt jeg kan forstå, er jeg frikjent:).

Kan du ikke lage en ny? Så håper vi at den gamle blir gjenfunnet, og vi limer bare den nye inn i den gamle. Men det blir helt feil om en annen lager den nye, midlertidige. Så altså: Redd oss:).

Det er en, dessverre, velkjent misforståelse at jeg er Morten den nye Messias. Jeg er nok bare en fyr full av spørsmål. Og dessuten usedvanlig ydmyk og stillegående. Utseendet har jeg og med meg.
Så om noen trenger frelse skal det ikke stå på meg. Jeg er til og med villig til å mene mye om mangt. Om ikke tråden gjennoppstår av seg selv vil den kanskje gjøre det ved et spørsmål i den tredje måneden. Eller der omkring [emoji851]
 
Ja la merke til det 22. Mai, tok det opp med @Finn Berger, og hans første reaksjon var at denne gangen var det ikke han:D, men at han heller ikke kunne finne den:( Han sendte det videre til @JEG, men har verken hørt noe eller sett noe til den episke tråden du startet o_O
Høpp!
Klarte heller ikke finne spor av tråden, eller hva som skjedde med den. Mulig noen av forumets erkeadministratorer kan spore noe. Skal se om jeg får napp...
 
hei Morten - jeg tror bare du kan redde oss nå. Jeg veit ikke hva som har hendt, men så vidt jeg kan forstå, er jeg frikjent:).

Kan du ikke lage en ny? Så håper vi at den gamle blir gjenfunnet, og vi limer bare den nye inn i den gamle. Men det blir helt feil om en annen lager den nye, midlertidige. Så altså: Redd oss:).


Kanskje vi kan lage en FAQ med ofte stilte spm slikt st vi unngår at tråder blir borte?

Bare rt forslag
 
Tilbake
Topp