Lite kullsyre. Kan ølet reddes?

Hei,
Jeg og noen kompiser har brygget totalt 6 typer øl, og jeg skulle nå ta en smakstest 5 uker etter brygging(3 uker etter flasking) på vårt siste brygg, en belgisk dobbel. Det var veldig lite kullsyre, tilnærmet lik null. Er der noe å gjøre for å redde de ca. 100 flaskene vi har av denne typen?

Er det mulig å jekke alle ølene og tilsette mer sukker?

Mvh Torbjørn
 
Nei, det er jeg definitivt ikke sikker på.
Vi tilsatte 7g sukker per liter etter oppskrift, så egentlig burde det være greit. Derimot var det litt uenighet under brygginga om hvor lang tid vi skulle ha på utvasking, så denne ble bare 30 minutter og ikke 1 time slik den burde vært. Alkoholprosenten burde havnet på rundt 7,9%, men ble målt til 6,3% i FG. Dette antageligvis pga for kort utvasking.

Noen tips på om det lar seg gjøre å få kullsyre i ølet nå?
 
Hvis det ikke er sukkeret kan det være gjæra som ikke gjør jobben sin. Du kan jo prøve å jekke noen få flasker og tilsette litt rehydrert CBC-1, og så tar du like mange og rister dem som ville h... for å se om den gjæra som er der bare trenger en wake up call, og så tar du like mange og setter varmt uten noe mer mas, på badegulvet eller noe, så kan du se etter en uke eller tre om det er noen utvikling å spore i noen av dem. Jeg ville ihvertfall venta med mer sukker til jeg var sikker på at manglende sukker var synderen. Kjipt om den våkner og oppdager at den har falt i gryta med styrkedråper mens den sov.
 
Hvis ølet smaker søtt så er det karboneringssukker som ikke har blitt spist opp, da bør det funke med ny gjær.
 
Tilbake
Topp