Lite kulsyre...

elc

 
Trenger noen tips fra erfarne bryggere her :)

Prøvesmakte en flaske i går av første brygg. Smaken var veldig god, men ølet var nesten helt dødt...
Det er en ale, og vi har fulgt oppskrift for ale mht. gjær/malt.

Ølet har stått 2 uker på flasker, med en sukkerlakeblanding på 120g fordelt på 19L øl.
Noen ideer til hvorfor dette ikke ble godt nok? Er det for lite sukker?
Vi har ikke filtrert ølet, men stukket om to ganger, hvor bunnfall ble etterlatt.

Kan man etterkarbonere, f.eks. ved å åpne flaskene og tilsette mere sukkerlake?
Og, går det an å bruke vanlig sukker? Det er vel ikke sterilt...

/eLC
 
elc skrev:
Trenger noen tips fra erfarne bryggere her :)

Prøvesmakte en flaske i går av første brygg. Smaken var veldig god, men ølet var nesten helt dødt...
Det er en ale, og vi har fulgt oppskrift for ale mht. gjær/malt.

Ølet har stått 2 uker på flasker, med en sukkerlakeblanding på 120g fordelt på 19L øl.
Noen ideer til hvorfor dette ikke ble godt nok? Er det for lite sukker?
Vi har ikke filtrert ølet, men stukket om to ganger, hvor bunnfall ble etterlatt.

Har opplevd at det har tatt mellom 3 uker og en måned før ølet har vært skikkelig karbonert.
Jeg ville ha gitt det et par uker til.
Hvilken temperatur står flaskene i ?
 
elc skrev:
Flaskene har stått i konstant 23C.
Det kan ikke være for lite sukker?

/Anders

Ikke for lav temperatur med andre ord. Det skal være sukker nok til et øl med tilnærmet samme kullsyremengde som det som er i pils.
Jeg ville ha gitt det et par uker til.
 
Jeg opplevde det samme selv på mitt første brygg, men der tok jeg også oppi litt for lite sukker.
Flaskene stod 1 uke ved ca 22 c og når jeg prøvesmakte den første flasken kjentes ølet veldig tampt ut.
Nå har derimot ølet stått over 4 uker og modnet ved 17 c og det virker ut som det har kommet litt mer kullsyre til ølet :)
 
Hei..

Ikke det at jeg har så masse peiling (nybegynner), men kan dele min erfaring. Tappet over på en halv liters flaske å hadde 1/2 ts sukker i. Denne stod noen dager i kjøkken skapet så flyttet jeg den til kjøleskapet, sto der noen dager så drakk jeg det opp hehe.. Der var det kommet masse kullsyre!  : :biersmile:
 
Tilbake
Topp