Lite picobryggeri under konstruksjon

Hei allesammen, tenkte å legge ut noen bilder av bryggeriet jeg jobber på. Gi gjerne tilbakemelding dersom du ser noe som du mener kunne vært gjort annerledes.




  • 3 tanker laget av Ø400 mm 316 rør. 650 mm høye alle 3
  • 2x1000W el.varme i HLT
  • RIMS med 1000W el.varme
  • Pumpen er en Novax med vitonpakninger fra petit
  • 12mm 316-rør
  • Spør gjerne dersom du lurer på noe mer :)

odin
 
odinhg skrev:
Gi gjerne tilbakemelding dersom du ser noe som du mener kunne vært gjort annerledes.
Bryggeriet ditt kunne vært litt mindre "awesome". Sånn at eg slapp å være misunnelig :p
 
Ser du har planer om å automatisere det meste av prosessen :)

En plc, no ssc'er on en frekvensomformer skulle være noe av det jeg la merke til.
 
Hei takk for god tilbakemelding. Har brygget 3 ganger på det nå og det eneste som jeg fortsatt sliter litt med er den falske bunnen.
Laget den med litt for store hull (hadde på lager), men nå har jeg kjøpt en fra blichmann som jeg har tilpasset.


Roger Brattås skrev:
Ser du har planer om å automatisere det meste av prosessen :)

En plc, no ssc'er on en frekvensomformer skulle være noe av det jeg la merke til.
Jepp det stemmer, har PID-regulering på HLT og MLT og kan legge inn meskeskjema fra PC.  :)


Har filmet litt også hvis noen er interessert i å se. Si gjerne i fra dersom du har forslag til forbedring  :biersmile:
http://www.youtube.com/watch?v=WQMJn8jV2P4
 
:skitbra:
Beste youtube-bryggevideo jeg har sett, og jeg har sett mange.
Faktisk bra nok til at jeg poster på forumet for første gang.
Gratulerer.
 
Veldig bra video og det ser ut som du har bygd eit bra bryggeri!  :amen:


Har igrunn berre ein ting å kommentere: Det såg ut som om du trengte eit belte på den buksa di.
Og forresten: Ølglasset på slutten av videoen kunne vore betre. Finare glass, filma i betre omgjevnader.
Men du verda. Slikt er jo berre pirk ifrå ein som framleis brygger med kjøleboks ok kjele på kokeplata.
Helsing missunneleg
 
Takk for overraskende bra og kul tilbakemelding!

Dovre skrev:
Har igrunn berre ein ting å kommentere: Det såg ut som om du trengte eit belte på den buksa di.
Og forresten: Ølglasset på slutten av videoen kunne vore betre. Finare glass, filma i betre omgjevnader.
Men du verda. Slikt er jo berre pirk ifrå ein som framleis brygger med kjøleboks ok kjele på kokeplata.
Helsing missunneleg
Haha, jeg er helt enig. Satt å tenkte på det, men regna med ingen kom til å legge spesielt merke til det. Dårlig beltedag  :laugh:
Bedre ølglass er neste på listen!
 
Veldig bra!

H a er kapasiteten på systemet?

Så ut som ar du var velsignet med en arbeidsplass med god plass og mye "stæsj"?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bra film og fint bryggeri! Hvordan tømmer dere mesketanken får korn etter brygging, når opplegget er "fast"? Har vurdert å bytte ut slanger med rør selv, men ser ikke helt for meg rengjøringen av mesketanken...
 
Ingemarh skrev:
Veldig bra!

H a er kapasiteten på systemet?

Så ut som ar du var velsignet med en arbeidsplass med god plass og mye "stæsj"?
Koker ca 50 liter og står igjen med litt under 45 liter etter en time, inkludert det som blir igjen i humlen.
Er ca. 80 liter til kanten på tankene, så hvis man passer godt på og ikke lar det koke over så vil jeg tro man kan klare litt over 60 liter sluttprodukt.

Ja, jeg er utrolig heldig med ressursene jeg har tilgjengelig.  :amen:


Lunde skrev:
Bra film og fint bryggeri! Hvordan tømmer dere mesketanken får korn etter brygging, når opplegget er "fast"? Har vurdert å bytte ut slanger med rør selv, men ser ikke helt for meg rengjøringen av mesketanken...
Vi bruker en type klemringskoblinger på alle rørkoblinger slik at man kan skru av røret på få sekunder.
Så jeg spar ut det meste av kornet med en spade. Løfter ned tanken (kjekt med 2 personer) og spyler ut de siste restene.

Det gikk mye lettere enn forventet :)
 
Veldig tøft. Det er likevel såpass ambisiøst at jeg vil kalle det et nanobryggeri istedenfor. ;-)
 
Tilbake
Topp