Lite skum på American IPA Gahr edition

Fatet for 4 uker siden en American IPA Gahr edition fra bryggselv, smakte på den i går men fikk veldig lite skum og litt tåkete øl. Smaken var fortreffelig, ser ut til at det er kullsyre i det,  men er  lite fornøyd med skummet.

Her er litt data på brygget med en BB30:

Mesket på 64- 65*C 75 min
når jeg skulle opp på 78 grader ble BB30 stående og henge på 72*C i ca 20 min  før jeg traff 78*C deretter holdt jeg den i 10 min.
Skyllevann 78*C
KOK 90 min
OG: 1065
FG: 1010

Satt til karbonisering med Co2 på 1,1 bar - 4 - 6*C

Tappekranen er en flexitap med 1 meter 3/16 skumdempene slange. Når jeg tappet i en halvliter i går med helling i glasset ble det ikke noe skum men når jeg tappet et annet glass med glasset stående vanlig på bordet og tappe i midten av glasses ble det noe skum i glasset.

Kan det være slangen/kranen som gjør det?
 
Kan være flere grunner, noen er som følger:

-Urenheter i glasset (vanligere enn man skulle tro!).
-Selve tappingen (kort slange kan gjøre at man slår ut CO2 og får flatt øl når skummet legger seg, skumdempende slange kan ev. dempe skummet for mye).
-For høy gjæringstemperatur kan gi for mye fuselalkoholer i ølet, hvilket kan drepe skum.

Det skal ikke være noe med settet som gjør skummet dårlig.
 
Gahr skrev:
Kan være flere grunner, noen er som følger:

-Urenheter i glasset (vanligere enn man skulle tro!).
-Selve tappingen (kort slange kan gjøre at man slår ut CO₂ og får flatt øl når skummet legger seg, skumdempende slange kan ev. dempe skummet for mye).
-For høy gjæringstemperatur kan gi for mye fuselalkoholer i ølet, hvilket kan drepe skum.

Det skal ikke være noe med settet som gjør skummet dårlig.

Tempraturen var 19*C i gjærskapet hele tiden styrt med stc-1000,

Så da gjenstår det og prøve med et nytt glass som jeg kjøpte hos bryggselv i dag eller så er det 3/16 slangen.
 
Tilbake
Topp