Liten BIAB kjele

Vurderer å kjøpe en mindre kjele og fortsette i en enkelere BIAB oppsett enn med BB30.
Dette for å få mindre batcher og mulighet til å brygge litt oftere. Redusere til og vask litt.

Her brygget to brygg i en vanlig tynnbunnet kjele. Funket, men kan bli bedre.
Ser at Brewshop har lansert denne

https://brewshop.no/produkt/utstyr/bryggeutstyr/kjele-15l-med-kuleventil-og-lokk-project-brew

Noen erfaringer med den eller de andre 40-60 literene?
Tenker at 15 liter var perfekt for mitt behov.
Noen andre alternativ?
 
Hvor mye tenker du å brygge om gangen? Jeg brygga en del på en 15 liters LeCreuset kjele, og det ble veldig trangt når jeg skulle ha litt styrke på ølet.
 
Det blir litt lite. Jeg har en kjele på 18 liter, og det klarer jeg meg akkurat på, men kunne godt tenkt meg en på 26 liter. Kjelen i seg selv blir ikke så mye større :)
 
Alt ettersom hvor allsidig du vil være mtp styrke så synes jeg 2,3 (og opp) * vørter etter kok er et greit forholdstall for BIAB uten skylling, mtp størrelse på kjele. Da bør du klare å klemme ut opp mot 1.090-1.110 med vanlig batch størrelse med ca 8% avkok.
 
Alt ettersom hvor allsidig du vil være mtp styrke så synes jeg 2,3 (og opp) * vørter etter kok er et greit forholdstall for BIAB uten skylling, mtp størrelse på kjele. Da bør du klare å klemme ut opp mot 1.090-1.110 med vanlig batch størrelse med ca 8% avkok.

Hva mener du med regnestykket?
Jeg har som sagt en BB30 eg kan fylle opp og lage stekere øl på.
"Problemet mitt" er av det klassiske slaget. Eg brenner inne med for mye øl og får for lite tid til å brygge fordi det tar lang tid, les: bør helst være en fridag (mangelvare).
Prosessen og lærdommen er viktigere en selve konsumet. Eg sluttvolum på 8-10 liter er god nok. Blir det megaknall, så kan eg brygge større batcher. Eg vil altså ha en god liten bryggekjele. :)
 
Hva mener du med regnestykket?
Jeg har som sagt en BB30 eg kan fylle opp og lage stekere øl på.
"Problemet mitt" er av det klassiske slaget. Eg brenner inne med for mye øl og får for lite tid til å brygge fordi det tar lang tid, les: bør helst være en fridag (mangelvare).
Prosessen og lærdommen er viktigere en selve konsumet. Eg sluttvolum på 8-10 liter er god nok. Blir det megaknall, så kan eg brygge større batcher. Eg vil altså ha en god liten bryggekjele. :)

Altså, hvis du vil ha mulighet på å lage sterke øl, uten å gå ned på mengde øl, og ikke skyller slik "ren" BIAB er så kan du gange vøtervolumet etter kok med 2,3 (evt mer) for å få det jeg anser som en greit dimensjonert kjele.


Men du vil kanskje legge igjen litt vørter som trub, da kan du kanskje måtte gange med 2.5, 2-6 er vel kanskje minimum egentlig mtp trub.

F.eks vørter etter kok = 15L. 15*2,3 = 34,5. Så stor kjele minst mener jeg, at du bør ha hvis du vil opp på sterkere øl i ny og ne.

Men hvis du vil brygge sterke og IPA, så vil jeg si minst 2,6 ganger ferdig vørter og opp.
 
også er det heller ikke no problem å lage mindre batcher eller bruke maltekstrakt heller
 
også er det heller ikke no problem å lage mindre batcher eller bruke maltekstrakt heller

Det er jo lett å lage sterkere med mindre batch-størrelse, men man må sette grensen et sted... "Åja, 2L med OG 1.098" er litt lame enn å dimesnjonere for bruket.
 
8-10 liter går greit på 15 liters kjele. Jeg hadde som regel 12-13 i bøtta. Skylling er enkelt, borr hull i ei vaskebøtte, sleng posen oppi og sett bøtta på ei rist over kjelen.
 
Kjøpte en 20 liter kjele på coop og fikk montert krane på den. Brygger batcher på 12 liter til gjæring. Skyller og lar det renne av i kokekjelen som tar 16.5 liter + 2.5 cm klaring til topp. Blir jo et 3 kjelers opplegg så mindre vasking blir det ikke.
 
Så lenge meskeposen ikke er for liten, går det bra. Gjør svært lite om den enkelte steder ligger dobbelt.
Alt etter hvilken prosess man bruker, holder ofte to gryter.
Mens jeg mesker i meskekjelen, varmer jeg skyllevann i kokekjelen. Når merkingen er ferdig løfter jeg BIAB posen over i 78 graders skyllevann i kokekjelen og rører. La det stå 10 min før jeg tilsetter vørter fra meskekjelen.
 
Tilbake
Topp