Litt for høy OG - hva er konsekvensene?

Mitt aller første brygg står og avkjøles nå. Jeg starter smått og er i gang med et ferdig sett fra Nøgne Ø som jeg har fått.

Jeg ser nå at OG er litt høy - forventet var 1056, men jeg har bittelitt over 1060 ser det ut til. Jeg ser at det fulgte med litt humlegrums over i målebegeret, kan det påvirke målingen?

I oppskriften står det at jeg kan tilsette kaldt springvann for å senke den, men det står ingenting om volum. Vil nødig tilsette noe som kan føre til infeksjon, man bør vel i så fall koke vannet først?

Bør jeg gjøre dette? Hva er konsekvensene av for høy OG?
 
Null stress, joggedress!
Ikke gjør noe - dette blir helt fint.
Hvis den gjærer ned etter planen, vil du få et øl som er litt sterkere enn hva du hadde tenkt. Men ingen krise :)
 
Ok, da avkjøler jeg videre og tenker ikke mer på det :) Takk for lynrask respons!

Denne avkjølinga tar sin tid og er jaggu ganske kjedelig også.
 
Dette var jo bare første brygg, uten at jeg har investert i så mye utstyr, men jeg går allerede og tenker på en BB30  8)
 
steingrd skrev:
Dette var jo bare første brygg, uten at jeg har investert i så mye utstyr, men jeg går allerede og tenker på en BB30  8)

Hei,

Hvor holder du til? Om ikke lenge har jeg en BB30 til salgs i Oslo.

Vårt bryggelag er rammet av 3-fot-syken..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
@Ingemarh Lørenskog - altså rett utenfor Oslo. Det kan være interessant - la meg ta en prat med en medsammensvoren. Versjon 1 eller 2? Noen modifikasjoner? Anslått pris?

3-fot-syken - hva er det? :)
 
Flygel skrev:
steingrd skrev:
3-fot-syken - hva er det? :)

3-fots-syken er en kronisk lidelse blandt båteiere, neste båt skal være større og finere enn den forrige :D

Det stemmer! Og denne lidelsen er svært overførbar til bryggeverden.

Vi skal begynne å brygge i større volum. Greit når man er flere som må dele på utbyttet!

Men vår BB30 er en 2. Generasjon. Ingen modifikasjoner.  Har utstyrt kjøleren med standard hagekoblinger. Pris er vel 3000,-. De pleier å gå for det her på forumet.

Vi har kjørt 8-10 brygg.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp