Litt "akutt" smaksråd trengs...

jikvig

Norbrygg-medlem
Så, jeg har brygget 20 liter American pale ale til et bryllup på lørdag. En helt plain oppskrift, delt i 2 foskjellige kar og tørrhumlet med willamette i det ene, og opal i det andre.

Mitt problem er som følger; Da willametten har en tilfredsstillende smak og aroma, har ikke opalen det. Den var kjedelig, litt vannete og hadde en ettersmak som kan minne litt om konsistensen man får på tungen etter noen dråper såpe. Men drikkende.

Hva kan jeg gjøre for å redde opalen? Legge mer opal i en humlepose å tørrhumle fram til lørdag?
Eller kan det virke som at det bare er å dumpe batchen?
 
Måtte faktisk google Opal-humlen, hadde glemt at den eksisterte, selv om jeg sikkert har sett den omtalt tidligere (har altså aldri brukt den selv). Beskrivelse: "The new crop has delighted us with its slightly peppery hints of pear and grains of paradise. A new German hop from the German research center Hüll that exhibits excellent aroma characteristics combined with a respectable alpha acid level. Opal is a European jewel which has a sweet spice, slightly peppery aroma and flavor combined with a light clean citrus fruit aroma. We think this hop will do well in German wheat beers, summer ales, Helles, light European lagers, light ales, Saisons, and Belgian wit. A good substitute for East Kent Goldings, Styrian Goldings, or Tettnanger."

Resultatet burde altså bli bedre enn hva du beskriver her. Meget mulig at du har brukt for lite humle - men du har vel ikke bare tørrhumlet? Hva hadde du i kokekaret?

En redningsaksjon kan selvsagt være å tørrhumle på ny, men da gjerne med en mer markant humle enn Opal. Hva med Cascade f.eks.? Det går også an å "jukse litt" med humleolje, som ikke gir ekstra bitterhet, men mer aroma og smak. Finnes i flytende form (som jeg har brukt selv), samt i tablettform:  http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_245&products_id=1320 og http://www.petit-agentur.no
 
Har du forsøkt å blande batchene, får bare en sort men kanskje nok øl,  bare prøve i et glass?
 
Kjetil; Har ikke prøvd det på noen andre, men har jobbet så lenge med smaker at jeg kjenner at noe mangler (så beskjed er jeg liksom ;)
Brede; Har ikke gjort det, begge står ferdig karbonert på fat...
Sigmund; De har akkurat fått den hos Vin&Bar, så ville teste den ut. Brukte Northern Brewer som bitter og litt cascade som smak. Kom fram til at den sitruspregede cascaden ville funke godt aromamessig med både Willamette og Opal. Kanskje jeg tar en safe en og tørrhumler opalen med cascade...
Men det er ingen som sier noe om den "såpe" følelsen jeg nevner. Har aldri opplevd den på noen av mine andre brygg, hva tror dere det kan være?
 
jikvig skrev:
Men det er ingen som sier noe om den "såpe" følelsen jeg nevner. Har aldri opplevd den på noen av mine andre brygg, hva tror dere det kan være?

Vanskelig å si noe fornuftig om dette når vi ikke har smakt ølet ditt (det er ikke sikkert at vi kunne sagt noe fornuftig om vi hadde smakt det heller!).

Uerfarne øldrikkere sier gjerne "shampoo" når de for første gang lukter på et øl med skikkelig aromahumle, men det kan vi jo utelukke her.

Selv har jeg av og til fått assosiasjoner til "såpe" når jeg har smakt øl som har vært altfor lite humlet, og i tillegg sannsynligvis gjæret med for høy temperatur - men så vidt jeg forstår har begge ølvariantene dine vært gjennom samme gjæringen, og temperaturen har du sikkert hatt kontroll på. Dermed er der ingen åpenbar forklaring på din "såpe"-opplevelse.
Kanskje Gahr har en god teori å komme med?
 
Svært vanskelig å si noe uten å vite mer nøyaktig hvordan du har brygget ølet (temperaturer, oppskrift, gjærmengde osv.) og uten å ha smakt det.

Hvor ferskt er ølet?
 
Opalversjonen ble reddet med en "ekstremhumling" 40 gr cascade i 1 døgn.
Har aldri snakket så mye om øl i mitt liv. Men alle var godt fornøyde!
Vil også gi en kjempetakk til Serigs™ her på forumet som var så snill å låne ut kegeratoren sin. Da det viste seg at den var for stor til bilen min, kjørte han det for meg! Hadde det ikke vært for han, hadde det ikke blitt øl!!  :amen:


Så til problemet da, jeg tror kanskje svaret er så enkelt at jeg hadde brygget det med for lite aroma humle. Opal er litt mer beskjed enn Willamette, og dermed fikk jeg kanskje et for plaint øl? Hva tror du Gahr?
Ølet var ferdig den 4. januar. Her er oppskrift;

Test Subject #009 Style: Amerikansk Pale Ale Brewer: Subject Nanobrewery

Statistics
Volume: 22 liters
OG: 1050
FG: 1010
Alcohol: 5.2 % by vol.
Colour: 17 EBC (Amber)
Bitterness: 27 IBU
BU/GU: 0.54

Fermentables
Dry Light Extract 3000 grammes
Aroma Malt 150 EBC 300 grammes
Wheat Malt 150 grammes

Mash schedule: 60 grader 45min, 68 grader 15

Hops
Northern Brewer 12.3% alpha 15 grammes 60 minutes
Cascade 6.5% alpha 15 grammes 10 minutes
Tettnanger 3.8% alpha 10 grammes 5 minutes
Cascade 6.5% alpha 10 grammes 5 minutes

Fermentation
Yeast: 1272 American Ale II

21 grader i 14 dager.

Comments:
Tørrhumle 11 liter med 20g økologisk opal
Tørrhumle 11 liter med 20g willamette
Dette ble tilsatt umiddelbart
nye 10 gr ble tilsatt i 6 dager for å få det enda mer intenst
Humlen ble kokt 5 minutter i litt vann før tilsettning
Opal for svakt, ekstremhumlet 1 dag med 40gr cascade"
 
Tilbake
Topp