Litt spørsmål angående bb60.

Kom over denne her; https://indd.adobe.com/view/4ca41a5f-612a-4d45-9115-4aae6198814c
Bruker dere formelen som står i denne til å beregne vannmengde før tilsetting av malt?

Stiller også spørsmål om volum før kok. Skal det være 60Liter i kjelen før koking starter når det er snakk om et 50Liters brygg slik som oppskriftene heter?

Grunnen til eg spør om dette er for brygget vi satt sist helg hadde kun 9,5kg malt. Bruker eg da formelen som står i linken så ender eg opp på ca 31liter vann i kjelen før tilsetting av malt. Og viss eg skal ha 60liter før koking så må eg da skylle med 30liter.
 
Du får ikke 60 liter vørter ut av 61 liter vann totalt. Du må i alle fall alltid trekke fra væske som blir igjen i masken (den brukte malten).
 
Men skal det skylles til det er 60liter før kok? Og stemmer formelen for utregning av vann før tilsetting av malten?
 
Eg kan heller skrive litt om hvordan vi har gjort det, så kan dere heller kommentere det.
Begynner med 40liter vann (uansett antall kilo malt), etter mesking så skyller vi til vi har 50liter i kjelen før kok. Dette har gjort at vi har truffet sånn ca OG (har bare 3 brygg på samvittigheten). Ender da opp med rett i underkant av 40liter ferdig øl. er det normalt at det går 10liter i strub, gjærkake osv?
 
Må først si at jeg ikke brygger på dette systemet. Jeg får normalt 22-24 liter ferdig øl på en normalbatch der jeg totalt bruker 42-44 liter vann. (Brygger sjelden sterke øl). Sikter alltid mot 27 liter etter kok, og beregner 2-3 liter tap i trub i kjelen, og 1-1,5 liter i gjæringsdunken. Folk som tar med seg alt avfallet hele veien, mister nok enda mindre. (Jeg gjenvinner en liter eller to fra avfallet etter kok. Lar det stå en dag, og dekanterer. Kan brukes til karbonering, helles tilbake i ølet, eller til starter.)
 
Nybegynner her og, 2 brygg på samvittigheten. Først en oppskrift laget for Speidel 50, den andre gangen 2 stk All grain sett fra Bryggselv.

Begge gangene startet vi med ca. 36 liter, skylte med ca. 30 liter (skyller til det er ca 5cm til kanten) Har da igjen ca. 46-47 liter til gjæring.

Traff OG på begge brygg, og FG på første. Siste brygg er ikke ferdig gjæret.
 
Har selv bare brygget 2 ganger på BB60 aut, har da brukt ca 28 liter til mesking, og da ca 40 liter til skylling. Ender da på ca 55 liter før kok (kanskje mer) men som Glenn sier ca 5 cm igjen til kanten. Da ender jeg også opp med 46-47 liter til gjæring. brukte da 8-8.5kg malt og har endt opp på 1.050 i OG. Så får et bra utbytte.
Edit: Bruker forresten beersmith som fungerer bra. Men driver med småjusteringer siden jeg ikke har brukt utstyret så mye enda så må det justeres for å få det perfect :D
 
Vær obs på at literskalaen på BB60 er feil. "Max" burde være 60 liter, men er vel bare 54. Eller det er det på de som kom før BB60 auto. Og jeg tror ikke de har kunnet få kineserne til å endre på det der. (Om du måler høyde og diameter er det lett å regne på det.) Og så må du i tillegg trekke fra litt for utvidelsen av væske når den varmes opp. Ca en liter, tror jeg, ved full kjele og 100 grader.

Skalaen på gjæringsbøttene skal en ikke nødvendigvis stole helt på heller. Men jeg har sjekket Europrisbøttene, som er de jeg bruker nå, og de er nesten riktige. Såpass at det holder for meg, i alle fall.
 
Eg kan heller skrive litt om hvordan vi har gjort det, så kan dere heller kommentere det.
Begynner med 40liter vann (uansett antall kilo malt), etter mesking så skyller vi til vi har 50liter i kjelen før kok. Dette har gjort at vi har truffet sånn ca OG (har bare 3 brygg på samvittigheten). Ender da opp med rett i underkant av 40liter ferdig øl. er det normalt at det går 10liter i strub, gjærkake osv?

Bruker ikke BB, men generelt høres dette helt rett ut, altså man ender med ca 80% ferdig øl av preboil-volumet. Går med ca 8-10% i fordamping, 3-5% i trub, 3% i gjærkake primærgjøring, 1 % sekundærgjæring, tilsammen ca 20% tap.
 
Tilbake
Topp