1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Litt spørsmål rundt ølbokser og "can seamer"

En tråd i 'Utstyr' startet av gle1, 22 Jun 2017.

1. gle1

gle1
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har tenkt litt på å prøve å lage en egen can seamer, men har gått meg litt vill i søkingen på størrelser, så håper noen her inne kan hjelpe meg å oppklare litt.

Hvilken størrelse trenger man på chucken som skal holde lokket? Og hvilke størrelse/diameter trenger man på valsene/rullene? Er det forskjellige standarder/størrelser på bokser, utenom i volum?

2. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

permarthon liker dette.
  3. SveinB

SveinB
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg kikket på myshop sin canseamer. Dette er litt i dyreste laget for meg - oppunder tre kroner pr boks før utgifter til utstyr er tatt med, og boksemaskinen er ikke billig! Dette blir veldig mye mer enn utgifter til flasking. Imidlertid er det jo fristende, siden bokser et bedre lagringsmedium (helt lystett) enn flasker, ingen vasking, ingenting som knuser osv. Er det grunn til å tro at dette etter hvert blir overkommelig for oss nanobryggere?

4. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har hatt denne til testing et par uker. Om noen er interessert i mer info, er det bare å gi lyd.

Einar Michelsen liker dette.
  5. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Lyd

Olav K og Ekornskurken liker dette.
  6. Thornbridge

Thornbridge
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dette vil jeg gjerne vite mer om! Hva koster noe slikt, og hvor får man kjøpt bokser? Og hvordan fyller man boksen på best måte?

7. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ølet kan enten karbonenes naturlig, eller fylles fra fat med en beergun.
    Maskinen selges av: https://brandeagentur.no/shop/tilbehor/can-seamer/
    Jeg venter på en oppdatert chuck (senterspindel) for at den skal fungere optimalt. Tror Brande åpner for salg når dette er på plass.
    Bokser kan kjøpes fra Brande (ca 2,50) pr stk. Et lite forbehold, husker ikke nøyaktig. Heidrun tapperi i Sandefjord selger også.

glennrlie liker dette.
  8. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjør gjerne oppdatering her når denne slippes for salg. Særs interessant pris om denne fungerer bra - vi snakker jo halv pris av Oktoberdesign f.eks.

9. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, jeg kommer tilbake. Vil bare advare alle som tenker på å kjøpe direkte fra Kina. Disse maskinene (og de blå som er manuelle) er ikke plug & play. Kineserne vil nok påstå at de fungerer med CDL-lokk, men det gjør de ikke.

glennrlie liker dette.
  10. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nice! Hvis jeg går til en investering av en slik er det fordelaktig med norsk forhandler ja, i tilfelle ekstradeler/service/tips/osv. Det at de skal begynne å selge bokser i mer fornuftig kvanta gjør jo heller ikke noe ;)

11. LancerEvo

LancerEvo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De har vel litt utfordringer med CE merking også vil jeg tro?

12. Lars Grepstad

Lars Grepstad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

CE... China Export...

13. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, det har de nok, men så vidt jeg vet er det ikke noe krav om at utstyr du selv importerer for personlig bruk skal være CE-merket.

14. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De fleste importører jeg vet om er ganske seriøse på å tilfredstille kravene til CE-merking for utstyr de selger. Det finnes unntak, men vi kan kanskje slutte å prate om sikkerhetsregler som noe som vi bare skal overse.

Del denne siden