lodding av rustfritt.

magne1972

Moderator
loddet på triclamp på gjærlåsen til "lillekonen" også, så det ble likt med "storekonen" :)
Ikke for å skryte (selv om jeg gjør det)
men dette må da være sanitære loddinger dette :)
 

Vedlegg

  • bilde 1 (2).JPG
    bilde 1 (2).JPG
    685,1 KB · Sett: 814
  • bilde 2 (2).JPG
    bilde 2 (2).JPG
    519,4 KB · Sett: 803
Meget pent!
Har du tilgang til sært verktøy, eller er det noe man kan få til på egenhånd uten at det koster skorta i form av utstyr?
 
svenerik skrev:
Meget pent!
Har du tilgang til sært verktøy, eller er det noe man kan få til på egenhånd uten at det koster skorta i form av utstyr?
Koster bortimot ingenting :)
Ligger nok mest i loddesølvet, og flusset.
Hjelper også med noen meter erfaring? :)
 
magne1972 skrev:
Koster bortimot ingenting :)
Ligger nok mest i loddesølvet, og flusset.
Hjelper også med noen meter erfaring? :)

Som min gamle mattelærer ville ha sagt; "tegn og forklar".
Bruker du blåselampe(eller hva det nå heter, fikk jernteppe)? Varmer du opp tinnet direkte eller området rundt? Og hva med misfarging av varme?
Kunne tenke meg å prøve dette en gang.
 
stålet må slipes/bearbeides rett før lodding.
påføres loddevæske,
og varmes. når det er varmt nok, blir loddevæsken brunfarget, og tinnet tillføres.
i dette tilfelllet når  jeg lodder på en kobling, varmer jeg fra utsiden, og tilfører tinn fra innsiden. varmen må kontinuerlig sirkulere og flyttes for å få en jevn flyt.
det er et enkelt prinsipp, men å få det bra kan ikke forklares, men læres.....
bruker blåselampe fra europris til det meste, fordi den er bra, billig, og gassen er lett tilgjengelig.
sølvlodd fra clas, og stay clean fluss fra ebay :)
 
Jeg suger så sykt på å lodde. Jeg trodde kunne det sånn tålig men det har vist seg at det bare er vas.
Er det slaglodding du mener her?
 
Frode Granli skrev:
Jeg suger så sykt på å lodde. Jeg trodde kunne det sånn tålig men det har vist seg at det bare er vas.
Er det slaglodding du mener her?
dette er myklodd. 3% sølv.
Jeg slaglodder også med 56% sølv, men kun der det trengs større styrke, og der arbeidet er mer nøyaktig.
Det krever mye mer varme, og etterbehandling av stålet for å blii bra, men er solidere, penere, og dyrere :)
Jeg har loddet i over 20 år, men rustfritt i noen måneder, så jeg er på langt nær utlært der :)
Bjarte H er nok en like god om ikke bedre resuss der :)
 
Jeg kan vel ikke skryte på meg å være spesielt god, men jeg fikk jo en del trening når jeg loddet på bryggeriet :)

Husk god ventilering for de som vil prøve. Gassen som oppstår når fluxen koker er litt stygg.

Edit: meget pent arbeid forresten!
 
magne1972 skrev:
Frode Granli skrev:
Jeg suger så sykt på å lodde. Jeg trodde kunne det sånn tålig men det har vist seg at det bare er vas.
Er det slaglodding du mener her?
dette er myklodd. 3% sølv.
Jeg slaglodder også med 56% sølv, men kun der det trengs større styrke, og der arbeidet er mer nøyaktig.
Det krever mye mer varme, og etterbehandling av stålet for å blii bra, men er solidere, penere, og dyrere :)
Jeg har loddet i over 20 år, men rustfritt i noen måneder, så jeg er på langt nær utlært der :)
Bjarte H er nok en like god om ikke bedre resuss der :)
Bruker du skjærbrenner når du slaglodder? Jeg har kun slagloddet jordingskabler  av kobber.
 
Nei, bruker kun blåselampe. men den gir ca 100 grader, og suger gass. for små tunne ting er det nok. skjærebrenner eller acytelen/oksygen er nok for tyngre jobber enn det vi normalt trenger :)
Men bedre varme gjør nok jobben raskere/enklere....
tok foresten bilde under loddejobben også, så ser man fargen på godt virkende flux :)
 

Vedlegg

  • bilde (1).JPG
    bilde (1).JPG
    293 KB · Sett: 616
Tenkte å lodde en 1 1/2" TC med 38mm diameter på veggen av en 36l gryte.

Planen var å borre et hull tilsvarende innerdiameteren i TC-fittingen, feste den i rett posisjon med en skrue/skiver, og så lodde.

Klarer man å bygge opp ytterkantene for å kompensere for bøyen på gryten, eller bør det slipes til så det passer bedre før man prøver? Er lite lysten på å sitte med en gryte som lekker :)
 
Jeg synes at du bør slipe slik at du har samme profil på TC ferrulen og kjeleveggen. Det blir litt krefter på en 1,5" TC fitting med ventiler, slanger med væske i osv. så jeg ville ha vurdert å trekke ut kjeleveggen slik at du kan kile fast TC ferrulen før du lodder.
 
Se på youtube. Der finner du en genial patent på dette i en video :)
Har ikke link nå, men skal se senere :)
 
http://youtu.be/_NkHlDql8EU Denne du tenkte på? Skulle gjerne brukt en 38mm jeg har liggende så jeg kunne brygge til helgen, ellers ejo alternativet å bestille fra brewhardware.com

Skal bruke tc'en til et varmeelement ala brewershardware sin rimsløsning, og det er fort over 1kg vekt inkl. Klamme og holderen for elementet.

Hvordan er prosessen med å trekke ut kjeleveggen?
 
Har hardloddet en sprekt skjøt i en kjele med sølv. Hvordan får jeg bort blånering i stjålet samt litt svarte flekker. Så noen brukte strøm og pensel med en blanding av noe slag. Men finner ikke igjen hva dette var.?
 
Strøm og saltvann (søk på electro etching)
For å ta blånering og slaggrester er saltsyre bedre, enklere, og lukter inni granskauen
 
Tilbake
Topp