Logg over SG dag for dag?

Har noen her loggført SG dag for dag ved gjæring? Kan dere isåfall dele med info om hvilken gjær og hvor mye. Jeg har lyst til å se hvordan en normal gjæring ser ut, men også unormal gjæring.
 
Har noen her loggført SG dag for dag ved gjæring? Kan dere isåfall dele med info om hvilken gjær og hvor mye. Jeg har lyst til å se hvordan en normal gjæring ser ut, men også unormal gjæring.
Vet ikke hvor nøyaktig du mener, men de fleste med Tilt og iSpindel har vel endel logger. Jeg tviler derimot på at noen tar daglige prøver med hydrometeret. Tror nok også at en "vanlig gjæring" må sees i forhold til type gjær og grader.
 
Som @Kloakk skriver, så finnes det knapt nok noen vanlig gjæring. Hold øye med gjærlåsaktiviteten, som regel forteller den deg ganske mye om hvor i løpet du befinner deg. Når klukketakta begynner å saktne, er det meste unnagjort, og du må passe på så ikke temperaturen synker og en litt følsom gjær finner på å ta kvelden. (Men har du elektronisk styring, trenger du jo ikke tenke på sånt.) Da pleier jeg gjerne å ta ei måling. Og så blir det gjerne et par til, for å få bekrefta at ølet er utgjæra.
 
Tilbake
Topp