Lokal eikefat

Fredag hentet jeg to eikefat jeg bestilte for et par måneder siden hos Fjærli Tønnefabrikk I Valsøybotn. De ser fine ut og holder tett. Medium brent på innsiden. Og så er det jo local produsent! Absolutt noe å vurdere for Trøndere og Møringer innenfor henteavstand. Fatene jeg bestilte var på 30L hver.

Her er adressen: Fjærli Tønnefabrikk, 6686 Valsøybotn, v/Tor Fjærli, mob 91832785, tor.fjaerli@Hotmail.com
 

Vedlegg

  • Fjærlitønne 1.JPG
    Fjærlitønne 1.JPG
    38,5 KB · Sett: 168
  • Fjærlitønne 2.JPG
    Fjærlitønne 2.JPG
    68,9 KB · Sett: 170
Han driver nok å føler seg fram litt i markedet så du får diskutere prisen med han. Han tar eika fra en underleverandør og skulle undersøke hvor den kommer fra.
 
Hva er fordelen framfor et gjæringsspann fra Europris? Og hvordan rengjør man det, kan lokket taes av?
 
Hva er fordelen framfor et gjæringsspann fra Europris? Og hvordan rengjør man det, kan lokket taes av?

Eikefat brukes som regel ikke til primærgjæring, men til sekundær og modning av øl/vin/brennevin for å få den karakteristiske eikesmaken.

For de som modner surøl og øl med villgjær, vil bakteriene og gjæra sitte igjen i fatet og gi preg på alle øl man ettergjærer på fatet, noe som kan gi spennende effekter og nyanser i ølet som man ikke kan få ellers.

Se glimrende artikkel av @PerBuer om bruk av eikefat her:
https://www.bryggselv.no/blogg/praktisk-bruk-eikefat/


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Erfaringen så langt. Fatene har litt tynnere staver enn det det jeg er vant til (15 mm). Ett av fatene brukte litt lang tid på å trutne, men der ordnet seg med varmt vann. Av en eller annen merkelig grunn har han brukt kanel (krydderet) under sviingen innvendig. Det setter smak på ølet og bør unngås. Trenger ikke å bli minnet på julegrøten akkurat nå. Og det maskerer eikesmaken så jeg kan ikke rapportere på den før jeg setter nye batcher. Om noen bestiller av han så be han sløyfe kanelen!
 
Tilbake
Topp