Lokkpatent

Bjarte H

Dommer
Her er noen bilder av en ny studentkobberhatt som jeg tester for tiden. Inspirasjonen kommer fra Brau Eule, og så langt fungerer det meget bra. Jeg har omkring 10% avkok og ingen merkbar DMS, men så har jeg ikke testet med store mengder pilsnermalt enda så ingen garanti.

Pakningen mellom lokket og Speidelen er en silikonslange som er kuttet på langs og sydd sammen til en ring. Både den og reima er nødvendig for å få det helt tett, det blir en del ekstra trykk under kokingen med denne patenten.

Til neste oppgradering har jeg bøyd til en liten kobberspiral som jeg planlegger å ha nedsenket i et isbad. Dampen skal etter planen kondensere på vei gjennom spiralen og dryppe ned i en egnet kolbe, hvor den gir en god indikator på avkokt volum.
 

Vedlegg

  • P1040155.JPG
    P1040155.JPG
    46,7 KB · Sett: 2.444
  • P1040162.JPG
    P1040162.JPG
    73,4 KB · Sett: 2.457
  • P1040163.JPG
    P1040163.JPG
    57 KB · Sett: 2.433
  • P1040156.JPG
    P1040156.JPG
    74,8 KB · Sett: 2.439
Kult, men du vil trenge en god del is for å kondensere dampen.
Etter mine noget kjappe beregninger vil du trenge 18 kg is for å kondensere damp til 3 liter vann.

Men selve dampvekkledningspatenten kan det godt være jeg stjeler av deg.


Du kan også bruke dampen til å koke tevann, og spare litt strøm.
 
Det ante meg at det ville kreve mye å kondensere dampen. Hvis spiralen er lang nok kan den kanskje fungere luftkjølt. Det gjør energiregnestykket straks litt triveligere.

Si ifra hvis du trenger trinnbor da.
 
Bjarte H skrev:
Til neste oppgradering har jeg bøyd til en liten kobberspiral som jeg planlegger å ha nedsenket i et isbad. Dampen skal etter planen kondensere på vei gjennom spiralen og dryppe ned i en egnet kolbe, hvor den gir en god indikator på avkokt volum.
HB-apparat kalles dette :)
 
protto skrev:
Ser du temperaturauke på grun av trykkauken eller er det så lite at det ikkje er merkbart? Sidan du har 10% avdamping, er det bortimot det samme som med glippe på lokket, ev lokket heilt av?

Merker ikke noen temperaturøkning nei, men skikkelig kraftig kok er det! 10% blir omkring det samme som 2cm glipe på lokket ja, så det er fjerning av dampen som er målet, uten å gå på bekostning av kvaliteten.
 
Dag skrev:
Bjarte H skrev:
Til neste oppgradering har jeg bøyd til en liten kobberspiral som jeg planlegger å ha nedsenket i et isbad. Dampen skal etter planen kondensere på vei gjennom spiralen og dryppe ned i en egnet kolbe, hvor den gir en god indikator på avkokt volum.
HB-apparat kalles dette :)

Eller varmeveksler :)
 
Er det i Osloveien eller? Jeg pleier å brygge der komfyren som oftest står men dette så jo ut som en mye bedre løsning. Hvordan er det med trykk og søl der slangen kommer ut av lokket?
 
Det er i Osloveien ja :) Jeg har også brukt ventilator, men det bråker jo en del og så har det en lei tendens til å dryppe tilbake fra vifta. Silikonslangen tetter helt i gjennomføringen,  så det blir ikke søl der i det hele tatt :skitbra:
 
Sweetosaurus! Jeg blir nesten nødt til å teste ut dette selv. Det er i så fall en glimrende løsning på noe jeg vet mange speidlere irriterer seg over.
 
Antar at du bor i nærheten siden du klarte å plukke ut adressen. Du kan jo låne lokket når du skal brygge en dag og finne ut om det funker bra nok :)
 
Tilbake
Topp