Løse korker!

Jokis

 
Igår skulle jeg korke min Columbus Pale Ale.
Jeg hadde ny korker, en billig vanlig variant, og vanlige korker fra BS.
Da jeg var ferdig kunne jeg til min forskrekkelse vri korkene rundt på flaska!
Jeg gikk så over med min gamle korker, den billige fra Bryggeland og kunne da kjenne at korken seg litt bedre,
men at jeg fremdeles kunne vri korken litt om jeg tok i bittelitt.
Jeg kjente eldre batcher og kunne vri litt på noen men her satt de fleste fast.

Jeg bruker korkfarger for å skille ølene,
alle kjøpt på Bryggeland og BS.
Disse er blå vanlige korker.

Bruker 0.5 longneck, litt varierende sorter.

Er det forskjell på korker, er det noen som er tykkere godset kanskje?
Jeg prøvde noen andre korker, de satt som et skudd.
Flere som har opplevd dette?
 
Det vanligste er vel 2 typer flaskekapsler - 26mm og 29mm. Min flaskemaskin hadde den store på som standard, fungerte fint etter jeg byttet siden den minste er standard åpning.

Bare snu flasken opp ned over vasken - lekker den?
Du kan også åpne flasker etter en del dager og sjekke om de har liv i seg (når du åpner) og se om det funker eller ei. Har aldri kunne vridd på korker som skal være tette selv.
 
Fenomenet har vært beskrevet på FB. Noen mener at de ikke lenger lar seg vri når de tørker.

Men altså – det skal ikke vær mulig å vri korkene rundt. Selv tette korker slipper inn oksygen, så det høres ikke bra ut. Holdbarheten blir nok ikke allverden på denne batchen. Drikk mann – fort!
 
Dette har jeg vært borti selv, like etter tapping og kapselpåsetting. Jeg har testet etter noen dager, og da har det ikke vært mulig å vir på kapselen, har også testet dann og vann på flasker som har vært lagret, de sitter som støpt.

Jeg har aldri opplevd at ølet ikke har vært karbonert, eller har hatt unormal lav karbonering.

Easypeasy, rdwhahb :D
 
Puh. Takker for svar.
Ja jeg spraya over hele den ukorka batchen med Starsan , da jeg valgte å fylle alle flasker før jeg satte korker på, mulig det har fungert som glidemiddel.

På den nye korkeren opplevde jeg også at flaska satt fast i korkeren etter påsetting.
Jeg måtte liksom brekke flaska ut av korkeren.
Vanlig? Eller har jeg fått noen veldig stive korker?
 
Mulig det ja. Har aldri desinfisert kapsler faktisk, brukt rett fra pose :)

Det er veldig vanlig, men du finner sikkert en teknikk som avhjelper problemet. Man kan smøre inni koppen som klemmer kapselen på plass med olje, men jeg har aldri opplevd det som så stort problem.
 
Igår skulle jeg korke min Columbus Pale Ale.
Jeg hadde ny korker, en billig vanlig variant, og vanlige korker fra BS.
Da jeg var ferdig kunne jeg til min forskrekkelse vri korkene rundt på flaska!
Jeg gikk så over med min gamle korker, den billige fra Bryggeland og kunne da kjenne at korken seg litt bedre,
men at jeg fremdeles kunne vri korken litt om jeg tok i bittelitt.
Jeg kjente eldre batcher og kunne vri litt på noen men her satt de fleste fast.

Jeg bruker korkfarger for å skille ølene,
alle kjøpt på Bryggeland og BS.
Disse er blå vanlige korker.

Bruker 0.5 longneck, litt varierende sorter.

Er det forskjell på korker, er det noen som er tykkere godset kanskje?
Jeg prøvde noen andre korker, de satt som et skudd.
Flere som har opplevd dette?
Hei. Jeg har hatt samme opplevelse med billig-korkere. Hiv den ut og invester i en der alt er i solid metall, gjerne den såkalte proffmodellen! Det vil fjerne problemet ditt og er verdt hver krone på sikt! Billigkorkerne med plastdeler har også begrensa levetid, mens de mer avanserte varer "evig" med litt ettersyn. Husk at riktig høydejustering og jevnt trykk er viktig når du korker og bare bruk kork du har god erfaring med. Jeg har gått over til en standard type og skriver på korken med fin CD-tusj. Litt jobb, men langt enklere enn å bruke masse tid på hjemmesnekra etiketter (som jeg også har surra med før). Det er ølet som betyr noe og ikke nødvendigvis fancy etikett, men hver sin lyst... Korkene ligger alltid i Starsan og jeg korker etter 8 fylte flasker for å eliminere infeksjonsrisiko.
 
Sist redigert:
Puh. Takker for svar.
Ja jeg spraya over hele den ukorka batchen med Starsan , da jeg valgte å fylle alle flasker før jeg satte korker på, mulig det har fungert som glidemiddel.

På den nye korkeren opplevde jeg også at flaska satt fast i korkeren etter påsetting.
Jeg måtte liksom brekke flaska ut av korkeren.
Vanlig? Eller har jeg fått noen veldig stive korker?
Veldig vanlig med billigkorkeren. Lurer på om det er magneten som er litt overdimensjonert? Har brukt min gjennom mange tusen flasker, men den nekter å gi seg.
 
Oj, jeg har en slik billigmodell, med plastdeler. Jeg har kapslet sikkert flere tusen flasker med denne. Kan jeg forvente at denne ryker når som helst nå, selv om jeg ikke ser noen feil med den?
 
Jeg har og endel korker på samvittigheten med billigkorker. Det er visst vanlig at korken henger igjen sier BS.
En fordel med den er at det finnes reservedeler.
Han jeg snakket ned kunne også at dette ikke var noe vanlig problem. Jeg skal oppdatere tråden om en ukes tid. Da bør det være tilstrekkelig futt i flaskene til å si noe om effekten av de løse korkene.
 
Ser aldri at det har blitt spesifisert nøyaktig hvilken det er snakk om?
Min fungerer helt fint, har vel bare korka en 150 flasker til nå da. Har også brukt kapsler i en 100pakning som så nesten ødelagt ut og ble kjøpt til 10kr på en billigbutikk. Testet med 2 flasker i første omgang for å se om de holdt og fungerte som normalt, funket helt fint. Jeg hiver også kapsler i starsan og plukker de der fra når jeg flasker for god praksis sin skyld.
 
Det var fordi jeg tror heller det er korkene enn korkeren. Korkeren du linker til er BS billigmodell:)
 
Oj, jeg har en slik billigmodell, med plastdeler. Jeg har kapslet sikkert flere tusen flasker med denne. Kan jeg forvente at denne ryker når som helst nå, selv om jeg ikke ser noen feil med den?
Husker bare at min billigkorker tok kvelden etter ca 1000 flasker og at koppen ble fort sliten, slik at flaskene "hang igjen". Jeg har vel korka nesten det tredobbelte med den nye jeg har til nå. -Og jeg liker at den har mye mer soliditet og "tyngde". Mulig jeg var for hardhendt med den første.
 
Tilbake
Topp