Løsemiddel

Lars Jarle Skorge

Norbrygg-medlem
Smakte en polsk industriøl nå so heter Harnas, den har en aroma/smak av neglelakkfjerner pp både lukt og smak, hva gir denne smak? Er det svakt øl som er spritet opp med rødsprit?
 
Er det normalt i visse typer industripils?, og hvordan og når oppstår dette i bryggeprosessen?

Ethyl Acetat er den esteren som det er mest av i øl. Ved små mengder er den "korrekt" fruktig. Ved større mengder så oppfattes den som løsemiddel/neglelakkfjerner. Estere blir dannet når fettsyrer møter etano, gjerne med hjelp av et enzym.

Infeksjon av bakterier som lager eddiksyre kan være en av grunnene hvis det er for mye ethyl acetat i ølet. Acetobakter + etanol + oksygen lager eddiksyre, som igjen reagerer med etanolen og lager ethyl acetat. Eddiksyre f.eks er en fettsyre. Ellers så kan det også være oksidert acetaldehyde som lager eddiksyre.

Gjær lager også noe eddiksyre (men små mengder), samt direkte ethyl acetat (obviously) når den gjærer, det spørs på strain og gjæringstemp og pitch. Jo mer estere jo mer ethyl acetat, derfor kan dårlig gjæringskontroll resultere også i for mye ethyl acetat. Det gjelder pitchrate og temperatur.
 
Sist redigert:
Jeg har lyst til å dra inn @Finn Berger I dette.

For en tid siden, ca ett år siden? Så linket du meg til noe om fuselalkoholer. Jeg klarer ikke å grave frem noen link..Og det er dette jeg ikke husker. Men inni den linken så stod det om at gjæren manglet "noe" (dette noe er det jeg er ute etter), så frigjorde den mer acoa i ølet. Husker du noe? Acoa er jo ett av proteinene for å lage (mer) estere i ølet.

Jeg mener det hadde noe med at om gjæren ikke fikk det den trengte, så måtte den lage noe selv, som resulterte i mer acoa i ølet. Typisk "pathway" greie..
 
Jeg har lyst til å dra inn @Finn Berger I dette.

For en tid siden, ca ett år siden? Så linket du meg til noe om fuselalkoholer. Jeg klarer ikke å grave frem noen link..Og det er dette jeg ikke husker. Men inni den linken så stod det om at gjæren manglet "noe" (dette noe er det jeg er ute etter), så frigjorde den mer acoa i ølet. Husker du noe? Acoa er jo ett av proteinene for å lage (mer) estere i ølet.

Jeg mener det hadde noe med at om gjæren ikke fikk det den trengte, så måtte den lage noe selv, som resulterte i mer acoa i ølet. Typisk "pathway" greie..

Kan det ha vært denne: http://scottjanish.com/esters-and-fusel-alcohols/
 
Tilbake
Topp