Lucky Jack ølsettet til bryggselv.no

Folkens. Denne MÅ dere lage! Sprettet nettop første flaske av dette brygget, og HERRE MIN SKAPER! Dette er noe av det beste ølet jeg har smakt! Dette gruser mine kleine forsøk på å sette sammen en APA på egen hånd,- ja dette er nok den beste APA'en jeg noen sinne har opplevd!
Ble litt revet med av hvor godt dette var, så jeg følte behov for å poste denne!  :biersmile:

EDIT:
Gjorde en liten endring på oppskriften,- økte OG slik at jeg havnet på ca 5,5% vol, noe som kler en APA bedre enn 4,5%
 
Må si meg enig med TrondR. Jeg gjorde en liten forrandring selv, tilsatte totalt 80g citra i tørrhumle. Nettopp begynt å tappe fra fat. Dette er den første APA'en jeg har brygget som jeg liker. (De forrige 7-8 forsøkene har alle havnet i dass) Denne frykter jeg ikke varer lenge før det er drukket opp. :)
 
Har unge Herr Baustad endelig fått en drikkendes APA i hus? Suverent!!

Ang. alkohol. Å legge et øl som LJ på 5.5% er nok bare smart. Mener Mike sa at ølet egentlig er designet for å være midt på 5-tallet en plass.
 
Har en batch med dette som står og koser seg nå, selv. Tok ca 60g ekstra Citra i Whirpoolen, og OG traff på 1050. Så får vi se hvor snadder det blir!

Litt uvandt med så små humlemengder, men prøvesmakingen lover godt! Tenkte å ha med litt Galaxy eller Citra som ekstra dryhop.
 
Odland skrev:
Har unge Herr Baustad endelig fått en drikkendes APA i hus? Suverent!!

Hehe. Du vet hvor lenge jeg har slitt med det, og hvor mange liter med dette jeg har dumpet i dass. Å endelig ha brygget en jeg er fornøyd med er nesten en bragd  :)
 
Oppskriften som ligger på forumet gir snadder øl. Forrige batch ble juster litt for å slippe å sitte igjen med humleslanter. Den ble også tynnet til 22 ltr i steden for 25,.og endte på abv 6.4%. Så det ble vel en light IPA, men snadder for det.
yse8y3eb.jpg


Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Aleksander_B skrev:
Odland skrev:
Har unge Herr Baustad endelig fått en drikkendes APA i hus? Suverent!!

Hehe. Du vet hvor lenge jeg har slitt med det, og hvor mange liter med dette jeg har dumpet i dass. Å endelig ha brygget en jeg er fornøyd med er nesten en bragd  :)

det er knyttet stor spenning til den forestående taste-off-en mellom denne, min basert på oppskrift fra forumet og originalene!!

Måtte det beste brygget vinne ;)
 
Jeg skal brygge Lucky Jack i kveld. Jeg er fersk, og har ikke tørrhumlet før. Når tilsetter jeg tørrhumla? Er det bare å vippe av lokke på gjøringskaret og helle det oppi etter en ukes tid med gjøring, eller noen andre forslag/tips?
 
Jeg skal brygge Lucky Jack i kveld. Jeg er fersk, og har ikke tørrhumlet før. Når tilsetter jeg tørrhumla? Er det bare å vippe av lokke på gjøringskaret og helle det oppi etter en ukes tid med gjøring, eller noen andre forslag/tips?
Sleng det oppi. Tørrhumle i 5-6 dager, så time det med når du skal flaske.
 
Hvordan bør jeg oppbevare humlen i mellomtiden? Kjørlig? 1-5 grader Eller i fryser? Bør den være romtemperert når jeg slenger det oppi?
 
Tilbake
Topp