Lufte stein i starter / Vørter

chrkor

Norbrygg-medlem
Lurer litt på, skal lufte steinen ligge i starteren til jeg skal bruke den?????????

Eller skal den kjøres inne mellom.

Edit: Tok med vørter.
 
Luftesteinen skal ikke ligge i starteren. Óg bruker du magneetrører så er det normale å la den gå hele tiden..
 
Bernts skrev:
Luftesteinen skal ikke ligge i starteren. Óg bruker du magneetrører så er det normale å la den gå hele tiden..

Ikke luftestein i det hele tatt? eller hvor mye/lenge? og hvor lege skal den brukes i 21-22L vørter.
 
Det ligger en fin artikkel i medlemsseksjonen om startere.

Luftestein brukes for å oksidere vørteren i gjæringskaret, hvor lenge du skal la den ligge i avhenger av hva du tilsetter eks, luft,O2.
 
Bernts skrev:
Det ligger en fin artikkel i medlemsseksjonen om startere.

Luftestein brukes for å oksidere vørteren i gjæringskaret, hvor lenge du skal la den ligge i avhenger av hva du tilsetter eks, luft,O₂.
Ikke for å forvirre, men jeg har sett noen bruke luftestein på starteren også, men det krever foamcontroll :)
Jeg vet ikke, men det er mulig det gir bedre resultat enn å riste starteren hvis du ikke har magnetrører?
Det jeg har sett om det er at de da har luftesteinen liggende i starteren, og kjører luftpumpe på den med visse intervaller....
 
Tilbake
Topp