Luksusproblem; Sterkølen min er god rett etter karbonering!

Her har jeg gått og brygget øl et par år, men kviet meg for å lage veldig sterke eksemplarer, fordi jeg har latt meg fortelle; Sterkt øl kan/vil få problemer ved flaskekarbonering fordi gjæren blir sliten. Den må iallefall lagres i 1000 år for å bli god!
Jeg laget en belgisk tripel på 9%, med wlp500. To uker gjæring, så flasking og tilsetting av sukker til karbonering. Aldri før har noen øl jeg har laget dannet kullsyre så fort,- jeg måtte sjekke en etter 3 dager, for planen var at hvis den var helt død skulle jeg tilsette litt ekstra gjær,- men denne røveren var ferdig karbonert! (20-22 c) Jeg lot den uansett stå i romtemp i 2 uker for modning, flyttet den deretter til kjelleren for 3 dager siden. Hentet en flaske nå, bare for å se hvordan det lå an med smaken,- og den er jaggu dritgod! Jeg forventet at det skulle smake som en full russers rap på dette stadiet, men det er ikke tilfellet. Hvis jeg skal sammenligne med noe, minner den litt om Midtfyns Chillli Tripel, bare uten chillien.
Så er dette gjengs? Blir denne typen øl drikkandes så fort, eller er smaksløkene mine på bærtur? Jeg er vanligvis svært kritisk til egne øl, men her fant jeg ikke mye å utsette.. Er det en forholdsvis enkel grainbill som gjør at den ikke trenger mer tid enn dette? (Pils, hvete, aromatic og sukker)
 
Tilbake
Topp