Lykkelig Ny Speidel eier(e)

chrkor

Norbrygg-medlem
Da kom 50L speidel i hus på fredag den 04.05. Dette er da 18 dager for tidlig. Burde jeg ringe Ola å klage? ;D

Makan til enkelt bryggeri. Jeg kjøpte det sammen med en kamerat, som har brygget et par omganger med ekstrakt sammen med meg.
da han fant ut at jeg hadde maskinen i hus på fredag ville han brygge på lørdag, nyttet ikke at jeg sa at planen var 26-27 mai. Det ble brygging lørdag. dette gikk helt knirke fritt og helt etter oppskrift. vanvittig enkelt, det som blir spennende er Brewferm gjæra i brygget som følger med.

Dette var så enkelt, at kameraten sto på døra mi dagen etter å forlangte malt humle gjær og oppskrift, og brygget alene på søndag uten problemer.

Detta var gøy. så nå har jeg måtte bremse ham, dette skal jo drikkes opp også.  :biersmile:

Men praktisk spørsmål. Har en MM2 mølle, Hvor fin knusing anbefaler dere til speidelen, målt med bladsøker mellom rullene.
 
chrkor skrev:
Men praktisk spørsmål. Har en MM2 mølle, Hvor fin knusing anbefaler dere til speidelen, målt med bladsøker mellom rullene.
Noen sverger til 1,1mm og noen litt grovere ;) Du kan jo starte med 1,3 eller 1,2 og justere deg innover så lenge du fremdeles har god sirkulasjon :)

Gratulerer forresten! Speidel er et godt bryggerverktøy :skitbra:
 
Hm, mel altså. Prøve 1,3 neste gang da. Takk for svar.

ikke klage på leverings tid?  ;D
 
Jepp  ;D Kunne ikke sagt det bedre selv  :biersmile: :biersmile: , klarte å tyte 50 liter pils ut av min i går  :ilike:
 
Ole Mørkved skrev:
<terge>men dere lager ikke vørteren selv :D </terge>

Gratulerer så meget forresten. Sikler på en slik selv :)

Takker. Jeg må si at etter to brygg angrer vi ikke på kjøpet. ;D :biersmile:
 
Kjapt spørsmål, ser av en video lagt ut av noen trøndere om hvordan Speidel'en fungerer så er det en stor klumpete kontakt (lik stekeovn eller noe slikt) som brukes? Er dette fortsatt tilfelle?
Har nettopp fått en ny glisende Speidel, og har planer om å brygge i kveld, men rekker ikke hjem og sjekke før butikkene stenger.
 
gwiksen skrev:
Kjapt spørsmål, ser av en video lagt ut av noen trøndere om hvordan Speidel'en fungerer så er det en stor klumpete kontakt (lik stekeovn eller noe slikt) som brukes? Er dette fortsatt tilfelle?
Har nettopp fått en ny glisende Speidel, og har planer om å brygge i kveld, men rekker ikke hjem og sjekke før butikkene stenger.

Det er vanlig støpsel til vanlig stikkontakt på Speidel
 
gwiksen skrev:
Kjapt spørsmål, ser av en video lagt ut av noen trøndere om hvordan Speidel'en fungerer så er det en stor klumpete kontakt (lik stekeovn eller noe slikt) som brukes? Er dette fortsatt tilfelle?
Har nettopp fått en ny glisende Speidel, og har planer om å brygge i kveld, men rekker ikke hjem og sjekke før butikkene stenger.
Spridelen kommer med vanlig stikk, eneste du trenger er en 16A sikring som helst ikke blir belastet av andre ting under brygging :) gratulere med Speidelen ;)


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?1ycmem
 
Takk for svar og gratulasjoner, blir nok en lang kveld. Sikkert litt prøving og muligens litt feiling :)

Det skal selvsagt også konsumeres mens det brygges, så jo lenger vi holder på jo større blir fallhøyden regner jeg med.
 
Du sier du fikk speidelen i hus 18 dager før tiden? Hvor lang tid tok det da?
Hilsen en som venter på en også:)
 
Bestilte 2. mai og den ble levert på døren 15. mai.

Vi gjorde første brygget i går, etter å ha gått på en smell første gang vi prøvde. Vi tok det for gitt at det var 16amp sikringer i leiligheten vi brygget, men det kan man tydeligvis ikke anta i en gammel bygård i Oslo.
Ellers gikk alt bra, det tok nok litt ekstra tid siden det var første gangen med nytt utstyr. Og vi fikk vel også litt dårlig utbytte, men men, vi lærer!

Lykke til, og gratulerer med kjøpet.
 
gwiksen skrev:
Ellers gikk alt bra, det tok nok litt ekstra tid siden det var første gangen med nytt utstyr. Og vi fikk vel også litt dårlig utbytte, men men, vi lærer!

Et triks for å få brukbart utbytte på Speidel er å røre ganske kraftig nedi maltrøret mens du tilsetter skyllevannet. I teorien skulle dette gi astrigens, uklarhet og mye trub, men har selv ikke merket noen av delene. Jeg skyller slik hver gang og ligger stabilt på 82% utbytte.

Å bare tømme varmt vann oppå en kompaktert maltseng (slik de gjør i Speidel instruksjonsvideo) er like nyttig som en blaut fis. Vannet danner kanaler og sukkeret ligger igjen i malten.
 
Takk for tips.

Vi hadde 12kg Maris Otter med 50L vann til mesking, og brukte 10 liter til å skylle med. Endte opp med ca 38L i gjæringstanken vil jeg tippe, målte OG til 1,053 på ca 20 grader.
Vi rørte "ømfintlig" i malten mens vi skylte, men kanskje ikke nok? Kanskje ikke dypt nok?

Vi lot det stå å renne av seg i ca 10min før vi helte over 9-10 liter med vann som holdt ca 70grader, så lot vi det stå å renne av i ca 10min til. Skulle vi ventet lenger? Brukt mer skyllevann?

Har prøvd diverse kalkulatorer nå, og de sier vi har en efficiency på 52% eller noe slikt? Da gjør vi vel noe hakkende galt?
Ser at noen praktiserer å sette meskingen på pause og rører i malten, er det noe folk anbefaler?

Edit: Vi kokte i 90min, og brukte humleposer. Vi hadde lokket for det meste på med ca 20cm åpning.
 
Tilbake
Topp