Lys ale med spesial malt

Jeg går å tenker på en lys ale. Jeg vil da kjøpe den lyse ekstrakten som Per Inge tar inn.(olbrygging.no) Jeg vil da tilsette endel mer malt for smak. Jeg har aromamalt, crystal, sjokolade, og røktmalt. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med en oppskrift til en lys og aromatisk ale.
 
Med aromamalt mener du den belgiske som heter "Aromatic malt"? Det er i så fall omtrent det samme som weyermanns melanoidinmalt, og ville kanskje vært mest egnet hvis du ikke vil at den skal bli for mørk. Det kjelkete med den malten er at den (ifølge et intervju jeg hørte) må meskes, den kan ikke bare dyppes i vannet sånn som annen spesialmalt. Da må du isåfall kjøre en "minimesk" med aromamalten. De gode nyhetene er at den kan konvertere seg selv, du trenger ikke å ha oppi noen annen basismalt for å tilsette enzymer.

Evt så kan man bruke rundt 100-200 gram crystal, men selv det vil gjøre ølet kobberfarget og ikke helt lyst :)
 
Mange takk for svar joques. Jeg trenger litt hjelp til en oppskrift. Jeg har bestilt tre kilo DME fra vinogbar.no proteinfri. Jeg har godt over kiloen med aromamalt men det blir vel overkill med en kilo av den. det er forresten malt fra Castle Matling. Hvor mye vil du anbefale av aroma malt?
Når det gjelder bitterhet ønsker jeg ølet som en ipa på bitterhet. Der kommer jeg til å bruke Nothern Brewer til både bitter og aroma. Og hvor mye til aroma sånn ca.? ???
 
Nå har jeg som sagt ikke prøvd Aromatic (hvis det er det det er), men hvis den er like intens som melanoidinmalten til Weyermann, så er et klilo altfor mye, ja. 200-300 gram til 20-25 liter, kanskje? Jeg er usikker, jeg bruker den veldig sjelden.

Hvis du vil ha veldig humlepreg pleier vel 50-100 gram aromahumle å være passelig til 20-25 liter. Men Northern Brewer har jeg ikke prøvd, så...
 
joques skrev:
Nå har jeg som sagt ikke prøvd Aromatic (hvis det er det det er), men hvis den er like intens som melanoidinmalten til Weyermann, så er et klilo altfor mye, ja. 200-300 gram til 20-25 liter, kanskje? Jeg er usikker, jeg bruker den veldig sjelden.

Hvis du vil ha veldig humlepreg pleier vel 50-100 gram aromahumle å være passelig til 20-25 liter. Men Northern Brewer har jeg ikke prøvd, så...

Noe sånnt ville vel jeg også ha svart om jeg hadde vært rimelig brisen..............  Hmmmm  kansje jeg er det............    Men alikevel.... hva er svaret på spørsmålene mine? ? ?
 
Jeg glemte å si at jeg bruker  SAFALE US-05(56) 11.5 gr tørrgjær.
En annen ting. Det at jeg kommer til å bruke DME så kommer ølet til å bli noe mørkere enn helt lys, selv om jeg har bestilt lys DME. Det er pga. at DME er mer konsentrert enn flytende ekstrakt. Jeg kommer til å gå bort fra helt lys ale. Bare jeg kan få en lysere ale enn den vanlige mørke så er jeg fornøyd, og ikke minst aromatisk. Det blir ikke å brygge før 1/1-08 eller 2/1-08 da jeg regner med at det ikke kommer før over helgen.
[move]Jeg ønsker dere fortsatt en god jul og et nytt godt brygge år :skaal2:
 
Det blir allikevel et helt annet brygg enn det jeg hadde tenkt. Oppskrift som følger.

3 kilo DME proteinfri
400 gram aromamalt EBC 100, Castelmalting
200 gram krystallmalt EBC 5,6 Muntons
575 gram røykmalt (Det var resten av røykmalten)
Gjær. SAFALE US-05(56) 11.5 gr

Minimesk av spesialmalt, et godt oppkok av DME i ca 5-6 liter vann, tilsettes kokt vann (avkjølt) intil 23 liter.
Humle. Der kommer jeg til å bruke NB til bitter og aroma.
60 gram NB kok 60 min.
20 gram trekkes til vannet er kaldt

Blir dette et skikkelig heksebrygg? :eek:
 
Wow.. Du får komme med rapport når det er ferdig.
Hvordan er dine erfaringer med bruk av Tørrgjær? Jeg er litt skeptisk til det etter jeg bomma på to forsøk. Ett med Ølsettgjær og ett med Danstar Nottingham.
Selv bruker jeg 2 pakker XL wyest når jeg brygger siden jeg ikke har turt å lage starter enda.  :confuzed: Blir litt dyrt, men det viktigste er at det er godt!
 
Jeg tok akkurat et glass av det nå for smaken skyld. Det virker å bli et av de beste jeg noen sinne har brygget. Jeg vet ikke rikrig hvordan jeg skal beskrive smaken. Jeg vil heller vente med det  til ølet er konsum klart. Jeg stakk det om til en sekundær dunk i går kveld samtidig som jeg hadde på 140 gram brunt sukker. Når det gjelder brunt sukker kommer jeg til å gå vekk fra det og heller bruke hvitt, for jeg tror det gir en litt brent aktig smak. Hvis jeg har krefter i gjen etter å ha måka ut bilen i mårra så blir det å flaske ølet i mårra kveld.  :beersmiley:

Jeg kan også legge til at fargen på ølet ble omtrent som Tuborg juleøl.
 
::)  ja så la oss nå få høre om resultatet da Jalle :biersmile:
Nå må da sakene ha blitt konsumklart ^-^ Og jeg ivrer etter nye forsøk her............... :skaal:
 
Ja, hva skal eg svare? Det ble et veldig godt øl denne gangen men jeg tror jeg vil redusere røykmalten på neste brygg. Jeg har heller ikke mer malt i gjen akkurat nå men det kommer til å bli bestilt senere.

Jeg vet ikke helt åssen jeg skal beskrive smaken. Men godt var det :skaal2:
 
En annen anbefaling er å sende inn ølet til NM2008 :D. Da får man ikke bare tilbakemelding fra minst 3 kvalifiserte øldommere, man 'risikerer' også å få ølet premiert! Selv om du kanskje synes at ølet ble litt for 'røykete' så kan det godt hende at det faller i smak hos dommerne. Det finnes jo også røykøl laget med 100% røykmalt så det skal mye til for å ligge i overkant av hva folk - som har smakt Rauchbier fra Bamberg - tåler ;).

:idea: Og dersom du er medlem i Norbrygg får du delta gratis, da er det bare frakt som koster. Man trenger ikke møte opp for at man skal kunne premieres.
 
Takk for tipset Eduard. Men jeg føler meg ennå ikke varm nok i trøya til å sende inn øl til bedømming, og då visst ikke til noe NM. Jeg må først finne meg sjæl. ;D Og jeg trodde heller ikke at man kunne delta i noen konkurranse der basis for øl er ekstrakt. Trodde det bare var allgrain jeg.
 
Tilbake
Topp