Lys lett drukket sommerpilsner. Oppskrift ?

God aften godt folk.

Jeg ønsker en inspill på en enkel,lys & lett sommerpilsner. Denne skal serveres i en anlednig hvor deler av taffelet består av kvinner som liker øl uten for mye "særpreg og smak"

Ja vel , hva sier så ekspertpanelet ?
Oppskrift ? , OG ? stegmesking ? gjærtype ?

På forhånd takk !

-Halfdan
 
Her er en enkel oppskrift som vi har hatt stort hell med, den er lys og lettdrukket, og er basert på den tsjekkiske humlen(Saaz) Smaker fortreffelig, og blir bare bedre jo lengre den lagres, som de fleste øl ikke rekker å oppleve-)
Mengde: ca. 50 l Bittergrad BU: ca. 35
Alkoholstyrke: 4 - 5 %
Pilsnermalt 11 kg
Lys karamellmalt 1 kg
Bitterhumle 100 g. Saaz (4,5 % alfa)
Smakshumle 30 “ ” 15 min koketid
Aromahumle 100 “ ” 7-10 min koketid
Undergjær 10 - 14 gr.C Vi bruker Saflager sin S-23 tørrgjær og er meget fornøyd med det, enkelt og like godt spør du meg.
Trinnmesking:
55 gr.C i 30 min Siling ved 75-80 gr.C
68 gr.C i 60 min, eventuelt dropp det og mesk på 66-68 grader i hele perioden. Bør få OG opp mot 1050
Oksider ølet godt før det settes til gjæring
Karboneres med 6 gram sukker pr liter etter 3 uker på gjæringsbøtte. Tappes på flasker som settes i romtemp i 10 dager, lagres kaldt 0-4 grader i helst minst en mnd.
 
Jeg sliter litt med å akseptere definisjonen "lettdrikkelig". Finnes det noen øl som ikke er lettdrikkelig?

Jeg synes det er kjempelett å drikke imperial stout for eksempel:)
 
til 20 liter øl

4 kg. pilsner/lager malt
Mesk 90 min. 65 °C 2,7l/kg
skyll til ønsket kokevolum

30g Saaz ved 90 min.
30g Saaz ved 0 min.

Hvilken som helst lagergjær gjør nytta

Gjæres ved 10 °C
Etter utgjæring sett opp temp. til 16 i tre fire dager for diacetylrast.
 
Dalaker skrev:
Jeg sliter litt med å akseptere definisjonen "lettdrikkelig". Finnes det noen øl som ikke er lettdrikkelig?

Jeg synes det er kjempelett å drikke imperial stout for eksempel:)

Du har ikke forsøkt Samuel Adams Triple Bock!

til OP: damene liker garantert mye mer enn lett pils, de bare vet det ikke ennå. Sakte men sikkert må du omvende dem ;)
 
hei

Hvis det er en tørste slukker du vil ha så syns jeg at bryllup blond under NM var frisk.
kansje mulig å få tak i den oppskriften,
 
Hallo.

Takk for gode inspill.

Lars Erik: tror du det vil være stor forskjell på og utelate karamell malt, ersatte den med 0,5 - 1 kg til med lys lager malt/ pilsner.

Takk igjen.

-Halfdan
 
Halfdan skrev:
Lars Erik: tror du det vil være stor forskjell på og utelate karamell malt, ersatte den med 0,5 - 1 kg til med lys lager malt/ pilsner.

Nei det går fint, blir som Riis'en sin oppskrift det. Smaker fortreffelig uansett i sommervarmen
 
Halfdan skrev:
Jeg ønsker en inspill på en enkel,lys & lett sommerpilsner. Denne skal serveres i en anlednig hvor deler av taffelet består av kvinner som liker øl uten for mye "særpreg og smak"

Jeg sier bare: Undervurder ikke kvinners evne til å like godt øl med mye smak, når de først får det servert!
:dragen: :forelsket:
 
Sigmund skrev:
Jeg sier bare: Undervurder ikke kvinners evne til å like godt øl med mye smak, når de først får det servert!
:dragen: :forelsket:
:) Undervurder ikke hvor godt en pilsner smaker heller  :gammern:
 
Sigmund skrev:
Halfdan skrev:
Jeg ønsker en inspill på en enkel,lys & lett sommerpilsner. Denne skal serveres i en anlednig hvor deler av taffelet består av kvinner som liker øl uten for mye "særpreg og smak"

Jeg sier bare: Undervurder ikke kvinners evne til å like godt øl med mye smak, når de først får det servert!
:dragen: :forelsket:

Enig! Spesielt har wit og diverse mørkere øl som porter, stout og imperial stouts blitt høyt bejublet fra flere representanter av andre kjønn her.  Det virker på meg som en bølge er i ferd med å snu den snevre oppfatningen av øl som pils. Å prøve seg på nye øltyper handler også en god del om hvordan man presenterer det.

Uavhengig av kjønn, mange som foretrekker nøytral pils, liker ikke enkelte (norske) pilsnere med bitterpreg.
De fleste blir positivt overrasket over å bli presentert for ulike varianter fra et mer spennende utvalg enn industripilsriket.
Nå kan det jo hende at pilsen din blir ganske så god også da..  ;)
 
Lars Erik skrev:
Oksider ølet godt før det settes til gjæring

Nå er jeg sikkert en utilgivelig pirkete besserwisser, men jeg ville ikke brukt uttrykket "oksidere" i denne sammenhengen. Alle innvidde skjønner så klart hva som menes, men strengt tatt er det snakk om å (be-)lufte vørteren (og for den del ikke "ølet"), og det blir noe annet.

Carry on brewing! :brygging:
 
Et annet poeng med lyse øl som ikke bør undervurderes er gjær og gjærbehandling. De fleste har vel fått dette inn med teskje flere ganger, men ihvertfall for meg har pitching-raten definert himmel eller helvete. Jamils pitching-kalkulator er det viktigste verktøyet i bryggeriet! ;-)

Og når gjæringen begynner å bli ferdig kan det være lurt med en diacetyl-rest på et par-tre dager ved 15 grader. Deretter lagring så nærme 0 grader som mulig. Gjerne en måneds tid.

Personlig liker jeg godt et innslag av hvete i lyse pilsnere/ pseudopilsnere. Hvete gir et litt syrlig preg, og en behagelig dimensjon. Til 25 liter holder det med 200g. Og gjerne et subtilt innslag av munich-malt eller vienna, uten at det påvirker friskheten. Kanskje rundt 150-200g på 25 liter. Kun pilsnermalt synes jeg blir litt en-dimensjonalt. Men trikset er å holde ølet forfriskende. Dette styres kanskje vel så mye vha temperaturkontroll som med valg av malt.

Jeg har også sluttet å tilføre særlig aroma og smakshumle på lyse pilsnere/ pseudopilsnere. En nobel bitterhumle på rundt 4.5% AAU gjør underverker, siden disse tar med seg en del smak utover bittersmak, selv om de kokes i 60 min. Kanskje 50g bitterhumle på 25 liter.
 
Tilbake
Topp