Mack IPA og Witbier

HenningPP

Norbrygg-medlem
Du leste det her først. Eller kanskje ikke. Uansett, det virker som det har gått opp et lys for omtrent samtlige tradisjonelle industribryggerier rundt omkring i landet cirka på samme tid: "Shit, stadig flere vraker plingpilsen og drikker nymotens, fancy øl". Mack - angivelig verdens nordligste bryggeri (Kan dette stemme?) - er nestmann ut.

På Meny Grorud fant jeg i dag to 0,33-flasker med fremmed etikett som så veldig "håndverksaktig" ut. Ved nærmere ettersyn åpenbaret Mack-logoen seg. De to ølene er "IPA - India Pale Ale med amerikansk humle" og "Witbier - belgisk hveteøl med appelsin og koriander". Du verden, tenkte jeg. Underenes tid er ikke forbi...

Hveteølet står fremdeles i kjøleskapet og godgjør seg, men IPA-en har smøget rolig ned i et dertil egnet glass. Fargen er lys og gyllen, ikke så langt fra en pils. Lukten er beskjeden og vanskelig å beskrive (...her kan en mild forkjølelse spille inn). Smaken: Forfriskende, men tynn, nesten vandig. Smaken forsvinner fort. Et snev av en sitrus - blanding av sitron og grapefrukt, kanskje. Definitivt ikke "fyldig og smaksrik", som det står på etiketten.

Med referanse til Hansa IPA-diskusjonen vi hadde på forumet for et par uker siden så angår den også Macks påståtte India Pale Ale. Dette er heller ingen IPA slik jeg tolker sjangeren. Men derimot en grei industri-Pale. Om jeg må velge mellom nevnte Hansa-produkt, den nylanserte Frydenlund Pale Ale og Macks forsøk, så lander jeg på Hansa.

Legger inn en rapport om hveteølet i morgen (sannsynligvis).

Lenke til Hansa IPA-tråden: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,16625.0.html Lenke til Frydenlund pale ale-tråden: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,19576.0.html
 

Vedlegg

  • bilde (79).JPG
    bilde (79).JPG
    108,8 KB · Sett: 853
  • bilde (80).JPG
    bilde (80).JPG
    100,4 KB · Sett: 852
Forandring fryder!
Men det kan virke som at en del hiver seg på trenden og folks uvitenhet og kaller en spade for en IPA og vice versa.

For å quote søstra mi: "Du har ikke smakt den derre ipa da? Den er ganske god!"
 
Se der ja! flaskeversjon og greier. Mack faller vel i samme fella som Hansa gjorde og. IPA som et varemerke, ikke som en øltype. Jeg får vel rusle innom butikken på frædda'n og kjøpe de. :)
 
Witen likte jeg. IPAen var katastrofe, men der har de hatt problemer under bryggingen, ifølge bryggerinesteren. Det skal visstnok korrigeres noen sene tilsetninger på neste batch, så jeg prøver ei ny flaske da.
 
Førsteinntrykket er at hveteølet til Mack ikke er ille til å være industriøl. Litt forsiktig og tynt på smak er det jo - og filtrert, premsumptivt for å ikke skremme sitt eget pilsnerkjernepublikum.

Men - nå har jeg jekket en flaske Blanche de Namur, kjøpt i samme butikk. Og det ER en ganske klar forskjell. Ikke minst får gjæren et helt annet spillerom i det belgiske hveteølet som faktisk er fra Belgia. Ved siden av Namuren blir Macks belgiske hveteøl nærmest som en lager med forsiktig hveteprofil å regne.

Imidlertid, og som jeg har sagt før: Dersom disse spede forsøkene på å lage andre øltyper faktisk får lyset til å gå opp for gutta som sitter på fest i helsetrøye, med et dusin Seidel-bokser i Rimi-pose under stolen mens de konkurrerer om å få snusen til å feste seg i taket... Ja, da har dette kanskje noe for seg.
 
Ikke sikkert jeg gidder å ta meg bryet med å smake IPA'en de har kommet med. Witen smakte nesten som industripils med et hint av hvetemalt. Jeg er ingen skolert ølkelner eller gått noe kurs for ølsmaking, men koriander og appelsin? Det må ha vært det bryggerimesteren spiste mens han brygget, for det kjente jeg ikke snurten av i hvert fall. Mack har mye bra, men de beste er sterkølene deres.
 
Håper virkelig at de har hatt problemer med IPA'en, for sitter med en flaske nå og det er det er jo mindre IPA enn Hansa sin. Dette er en helt vanlig Pale Ale.
 
Ja, grep med meg en flaske av Mack IPA 6% polvarianten, forøvrig liker jeg Frydenlund pale ale, synes at de har fått til en god pale ale.
Uansett bedre enn Hansa IPA, den var helt grusom.
Nu vel, Macks.
Angrer litt nå på at jeg ikke leste tråden før impulskjøpet, for dette var så dårlig at jeg ikke kunne hjelpe meg selv, det ble en sint epost til bryggeriet. Det går da  :rasende: ikke ann å legge slikt i butikkhyllene . Synd den ikke var ødelagt da hadde den gått tilbake til polet.

Synes det er helt topp at de etablerte prøver å lage øl igjen, men jeg kommer ikke til å bruke en krone selv på nye smaksforsøk, ikke før i 2015! ( med mindre man havner på en øde øy med labert varelager)
 
Tilbake
Topp