Magnetrører, DIY eller kjøpe

Tittelen sier vel det meste. Har noen ankepunkter den ene eller den andre veien

Kjøpe
Ulempe, dyrt for en CE godkjent.
Fordel.
Den er CE godkjent og kan stå på hele natten uten at en trenger å bekymre seg for brann?
Ferdig der og da, ikke noe dill dall.

DIY.
Ulemple, Er ikke sikker på at jeg vil ha den stående på natten eller når jeg er på jobb.
Har nokk prosjekter å ta fatt i, trenger jeg virkelig ett til.
Fordel.
Billig.

Da er spørsmålet, trenger magnet røreren å stå på hele tiden. Eller holder det når en er hjemme på dagtid/ettermiddag. Har noen gått for ferdigløsninger, i så fall hvorfor?

Frode
 
Med det du skriver som grunnlag er det vel bare å kjøpe en ferdig en. Koster jo ikke mere en 5-600,- og så slipper du et hav av bekymringer..:)
 
Magnetrøreren bør nok stå på hele tiden. Jeg bruker en 12Vstrømforsyning av høy kvalitet og bekymrer meg lite for at den skal være noe verre enn annet jeg har stående på om natten.
 
Magnetrøreren fra Bryggselv er helt fantastisk, dog dyr, men du får kvalitet. Jeg angrer ikke på at jeg gikk for den.
 
Jeg har også bryggselv sin og den er rå. Han ene på bryggselv kristiansand dro lett 10 liter med den sa han. Koster jo litt, men det er greit å ha noe å skryta av :p
 
Jeg har en himelaga, den og er både rå og fantastisk. Så enkel å bruke at det er latterlig. Sett i kontakten så begynner den å snurre. Ingen av/på bryter du riskerer å glemme å skru på. Kom uten bruksanvisning, men det gjør ingen ting :)
 
Jeg har en himelaga, den og er både rå og fantastisk. Så enkel å bruke at det er latterlig. Sett i kontakten så begynner den å snurre. Ingen av/på bryter du riskerer å glemme å skru på. Kom uten bruksanvisning, men det gjør ingen ting :)
Hehe, hvis man er så distré at man glemmer å skru på magnetrøreren sin da lurer jeg på hvor mye man glemmer på bryggedagen.. ;)
 
DIY Alltid! For min del er det en del av hobbyen. Dessuten er det mer miljøvennlig, siden du sikkert har de fleste komponentene fra før.
- Feks en matboks, en gammel mobillader, en gammel harddisk, vite osv osv.
DIY!
 
Jeg brukte en sigareske jeg fikk gratis fra en sjappe i Bergen sentrum, en vifte fra en gammel strømforsyning, en magnet fra en gammel harddisk, et 12V adapter fra kjelleren et sted, og litt mikkmakk fra clas ohlson og ebay (potmeteret). Har ingen verdens bekymringer for at den skal ta fyr, og har vel så mye eierglede som om jeg skulle kjøpt en ny.
 
Litt off topic, men fikk et bilde i hodet av en skikkelig Reodor Felgen anretning basert på en motor fra vaskemaskin el.! hehe :D

Jeg synes også det er en del av hobbyen, samt at jeg liker å mekke litt. Så har laget en utrolig enkel selv, med et godt 12v psu. Er ikke tegn til varmgang noe sted, så jeg sover og ferdes med helt andre tanker enn at den skal begynne å brenne.. Større sannsynlighet for å skade seg på vei ut av dusjen om mårran statistisk sett..
 
Overraskende å høre at så mange bruker 12v. Jeg har halvveis snekret en sak med 12v, PC-vifte og magnet fra en harddisk, men den ser ut til å spinne for fort til at magneten henger på - både med stor og liten rørepinne.
 
Får du magnetene nærmere rørepinnen utøver de også større kraft, hvilket kan være positivt. For min egen del var nøkkelen å finne riktig rørepinne. Slet med at den ovale falt av straks jeg dro på litt (klarte allikevel å dra starter på flere liter, så var ikke noe krise), prøvde deretter en rett og kort rørepinne, og nå får jeg ikke kastet den av selv om jeg setter på maks og væsken spruter rundt inne i kolben. Dog kjører jeg den sågodt som aldri på maks - bruker en regulator og kanskje halv hastighet - det gir fortsatt vortex helt til bunn...

Mao: anbefaler regulator hvis du sliter med at magneten hopper av, det er sjelden nødvendig med maks hastighet allikevel.
 
Prøver å unngå innkjøp og montering av ledninger og greier i så høy grad som mulig, jeg er mekke-analfabet :) Men om noen har et konkret tips til en regulator jeg kan kjøpe som en idiot ville forstått monteringen av så er jeg lutter øre :)
 
Tilbake
Topp