Magnetrører for dummie(s)

For noen mnd siden fikk jeg ånden over meg og fant ut at jeg skulle mekke min egen magnetrører. Jeg har INGEN teknisk kompetanse, men på diverse ølblogger så det jo så enkelt ut ...

Jeg anskaffet i hovedsak disse ingrediensene:
  • PC-vifte
  • Et par gamle strømadaptere
  • Elektrikertape
  • Magneter
I teorien trodde jeg det bare var å koble riktig ledning på riktig ledning, for så å putte adapteret i veggen, men det var tydeligvis ikke nok. Viften gir bare fra seg et lite "rykk" og så beveger den seg ikke mer.

Jeg mistenker at det har noe med "Volten" å gjøre, men kan dessverre ikke nok om slikt.

På viften står det "12V, og jeg har prøvd et adapter med output "15V" og en med output "+5.0V" (se bilder)
2015-10-07 21.58.55.jpg 2015-10-07 21.59.08.jpg 2015-10-07 22.26.35.jpg
Jeg har prøvd å sette ledningene rett i et 9V-batteri for å se om det er noe galt med adapterne, men det samme skjer da også.

Må jeg skaffe et apparat som regulerer strømstyrken, eller er jeg bare helt på jordet med hele opplegget?
Kan selve viften ha blitt ødelagt at feil strømadapter?
 
Ser ikke bildene, men kan det være at magnetene står for tett inntil viftemotoren?

Prøv å legge noe mellom, feks et syltetøylokk, en stoppeskive, eller kanskje en bluerayplate. Eller, som et første skritt, fjern magnetene og prøv den uten.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Viktig med pluss/minus polene er riktig. Altså + på + og - på -. Kan jo ha med at du ikke har riktig spenning. Altså 12v, kan være den er kresen.
 
Hvis jeg lurer på om det kommer strøm ut av en adapter, og multimeteret er langt unna, så prøver jeg med tunga. Kan selvfølgelig ikke anbefales....
 
D-link adapteren er 5V, den vil ikke kunne fungere. Elektrolux adapteren er marginal (15V/0.2A). Til den vifta du har bør du finne en adapter på 12V og jeg vil anta 0.4-0.5A.
 
Har du prøvd å hjelpe den i gang med en liten dytt? Hvis det hjelper så er det koblet riktig og alle komponenter virker men vifta får for lite juice.
 
Takk for alle tips.
Jeg har gjennomgått det meste, og kom frem til at volten var det viktigste her. Jeg fikk tak i et nytt adapter som førte 12V, men viften måtte også skiftes før jeg fikk den til å gå rundt :)
 
Tilbake
Topp