Magnetrører..Hvilken magnet til å ha inne i kolben?

Har drevet en stund med hjemmelaget magnetrører basert på pc-vifte, samt 220V vifte fra bensinpumpe, og nu sist 30Watt  server vifte. Problemet er at magnetene som er inne i kolben slites ut. Jeg har brukt magneter fra barnas lekesett :lmao: Det har fungert fint, men etter et par startere, så er belegget rundt magnetene utslitte.

Jeg har kjøpt diverse størrelser røremagneter fra KPT, men disse vil IKKE henge med rundt med det turtallet som jeg har.De kastest ut på sekunder :bokser: På 5liters starter så skal det noe turtall til for å få en tilfredsstillende wortex ;)

Er det noen som har tips til hvor jeg får tak i kraftige magneter med slitesterkt belegg?
 
Jeg har bestilt denne fra MoreBeer. Når det gjelder hastigheten på røreren, så trenger man ikke å ha en vortex som går hale veien ned til bunnen. Det viktigste er at det er bevegelse i starteren slik at CO2 røres ut og at væsken sirkulerer nok til at overflaten skiftes ut. Da får man tilfredsstillende oksygenopptak. Man trenger ikke egentlig mer enn et godt "smilehull" på toppen for å oppnå dette.
 
For å holde godt fast i røremagneten er det også avgjørende at man har rimelig kraftig magnet på motoren. Clas Olson har nok noen "supermagneter" av diverse størrelse.

I tillegg til nevnte formål med en liten sirkulasjon for oksygenopptak, er det kanskje også avgjørende at gjærcellene ikke sedimenterer?
 
Jeg har kraftige 14mm neodym magneter satt i "motpol" Avstanden er lik lengden på rørepinnen (50mm) men de klarer ikke å holde på røremagneten fra KPT. Det virker som røremagneten er for svak. Jeg endte opp med å bruke en magnet fra barnas lekesett. De er kortere en de fra KPT og MB, men de holdes i det minste på plass. Problemet mitt kan vel skyldes for stort turtall på røreren. Men ved bruk av 220V vifte så er det ikke helt enkelt å regulere RPM ;) skal prøve å gå tilbake til 12 volts regulerbar vifte.
 
Tilbake
Topp