Magnetrører med børsteløs vifte 4 pin

Planlegger å lage en magnetrører av en børsteløs pcvifte 12v 3A som har 4 pinner.

Finnes det en kontroller på eBay e.l. som kan brukes med hastighetsregulering?

Tips mottas med takk :)
 

Vedlegg

  • 20170807_215800.jpg
    20170807_215800.jpg
    139,3 KB · Sett: 83
Du trenger bare å bruke to pinner for å styre den med en et enkelt potmeter for viftestyring. Resten er for monitorering i en PC og PWM.
 
De viftene for pc er i svakeste laget har jeg erfart. får du sterk nok magneter så stopper vifta. Jeg bruker 24volts vifte fra ett sveiseapparat med pc strømforsyning. Funker konge
 
Av det jeg har erfart så vil man gjerne ha ei lita pc-vifte da større dim flytter mer luft, og da trenger man svakere motor, er vifta i tillegg litt dyrere enn "billige" vifter så har den bedre kulelagre og da trenger den enda mindre kraft for å snurre rundt = enda svakere motor.
 
ok, så et potmeter ala denne http://www.ebay.com/itm/10k-potenti...115747?hash=item2126195763:g:5pIAAOSwdjNZDFdm kan gjøre jobben?

Trodde jeg måtte ha en pwm-kontroller for å få gang på viften, men dette gjør det jo mye enklere.

Noe sånt som dette: http://www.ebay.com/itm/12V-36V-Pul...823151?hash=item5d4ee8922f:g:~wYAAOSwRLZT6JJV

Neida, du trenger bare to pinner for å få den til å snurre. Med PWM som er den siste linken din trenger du tre pinnner.

Edit: Jeg tror den vil funke. Men akkurat det at den ikke er "rated" til en Pc-vifte kan noen andre svare på. Det står fra 12V, så spørs vel på oppløsningen på potmeteret du får da. Kanskje den spinner på full pupp når du har den lavt nede siden det er 12-36V, men vifta di er 12V.
 
Har brukt den øverste pwm en i linken til å kontrollere en pumpe for sirkulasjon, men allerede på 3. brygget tok pumpen kvelden. Det skjedde ifm regulering.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Husker jeg leste en tråd hvor noen anbefalte en LED lysdimmer som styring. Så meget bra ut. Husker ikke hvilken tråd. Da blir det nesten gratis
Liker selv godt å mekke ting selv, men skulle jeg gjort dette igjen, hadde jeg kjøpt den Oddvar lenket til fix-ferdig...
Magnet + stømforsyning + regulator, så er det samme pris. Her får du en pen kasse gratis og en magnet som garantert passer. Den er også '100' ganger kraftigere enn en PC-vifte
 
Jeg hadde egentlig tenkt å ha en magnetrører som også kunne brukes til å røre 10-15 liter i et gjæringsspann, til et større bryggeri.

Den ene viften kommer fra en server og har 3A rating på 12v, motoren er kraftig som fy og kan lett kappe en finger om man er uheldig :)

Nå har jeg testet ulike pwm-greier fra ebay, men viftene fungerer dårlig på under 70%, da spinner de opp, kjører i noen sekunder og stopper igjen. Det har vel noe med at det er børsteløs motor og at man må ha en form for styring på dem. Dette er vifter med 4 ledninger, der den ene ledningen er for å måle turtall og den andre er for å justere hastigheten. Jeg har dessverre ikke funnet noe styringsgreier som fungerer bra nok :(
 
Tilbake
Topp